Shadows Fall - The War Within

Shadows Fall - The War Within

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Yvette : Oh oh oh wat jammer dat ik Shadows Fall niet gezien heb op het afgelopen Dynamo Open Air festival. Terwijl zanger Brian Fair hevig stond te zwiepen met zijn absurd lange dreadlocks, werd ik voor de derde keer gefouilleerd door een nogal streng uitziende dame. Optreden gemist dus, en daar begin ik steeds meer van te balen als ik de nieuwe plaat van deze uit Massachusetts komende band hoor! Ik heb slechts een glimp van de mannen opgevangen en juist daarom ben ik zo blij het nieuwe album van deze band 'The War Within' op mijn deurmat te vinden.

Het optreden moet heel goed geweest zijn want alleen de nummers al stralen een enorme kracht uit. Misschien is dat de reden dat het album 'The War Within' genoemd is, we kunnen het horen! Deze band maakt vrij toegankelijke death metal. Coupletten klinken agressief en strak met agressief klinkende dubbele vocalen en dito gitaarriffs. De refreinen klinken meer melodieus en het gitaarwerk is technischer, letterlijk een pauze in de woede van de rest van het nummer. 'The War Within' is het zesde album van de band, maar als we de biografie mogen geloven, wordt dit echt de klapper! Nu roepen bands dat altijd, maar in dit geval denk ik dat er een kern van waarheid in zit. De nummers klinken namelijk erg goed, zitten goed in elkaar en ze passen goed in de moderne metalscene.

Na een fijne intro begint het nummer 'The Light that Blinds'. Het is een erg energiek nummer wat je al springend door de huiskamer doet begeven (eigenlijk hebben alle nummers van Shadows Fall deze eigenschap, erg fijn voor de buren dus). Om op adem te komen starten de gitaristen af en toe een briljante solo. De nummers van Shadows Fall zijn gevarieerd en zullen niet snel vervelen. In een enkel nummer, bijvoorbeeld 'Ghosts Of Past Failures' zijn op zanggebied invloeden van Soilwork te horen. Shadows Fall rocks, maar het is tevens een band vol goede muziekanten. 'The War Within' is zeker een interessant album om op je boodschappenlijstje te zetten. Als je van hyperactieve bands houdt die woede door hun aderen hebben stromen dan zal deze schijf absoluut geen miskoop zijn.

Ik begin er steeds droeviger om van te raken dat ik deze mannen een paar maanden geleden gemist heb. Ook het toerschema kan me niet opvrolijken want de band zal de komende tijd enkel in de States toeren. Jammer, want het is heerlijke muziek, en dames, check de desktop sectie op de website van de band niet alleen de muziek is verassend!