Scavenger - Madness To Our Method

Scavenger - Madness To Our Method

Label : Sentinel | Archiveer onder heavy / power metal

Evil Dr. Smith : Op zich is het lovenswaardig: een band uit het Ierse Drogheda (een stukkie boven Dublin) dat met melodieuze, ouderwets klinkende heavy metal het back to the eighties gevoel wil terugbrengen. De band start dan ook bemoedigend met een aantal lekkere riffs in het openingsnummer 'On The Outside'. Het geluid is op authentiek antieke wijze vastgelegd door ex-CoF Stuart Anstis (niks overstuurd, tiendubbel gelaagd, of extra dik in het rood), dus alle instrumenten zijn goed te identificeren in de lange, verhalende nummers die redelijk afwisselend zijn opgebouwd. Maar waar de nummers in eerste instantie ook een beetje 'thrashy' klinken, blijkt dat al vrij snel het rommelige spel an sich te zijn en niet met de bedoeling om thrash metal-invloeden in hun eighties metal te integreren. Het zal, bij nadere beluistering, wellicht voor power metal-invloeden moeten doorgaan. Langzaamaan beginnen ook de veelal mid tempo gedeeltes wat vermoeiend over te komen en moest ik onwillekeurig denken aan een uitgebluste Cyclone Temple.

Een spoedcursus "Leer jezelf kennen” is wel nodig voor zanger Peter Dunne. Als een volleerde Idol-deelnemer met gebrek aan zelfkennis en talent wordt er gesproken over "ongelooflijk gevarieerde vocalen”, maar zijn stem levert een akelig staaltje van aanmodderende, eenvormige vlakheid. Het lijkt wel of hij zangles heeft gekregen van de gemiddelde Nederlandse eighties hardrocker… In de jaren tachtig konden B-bandjes hier soms nog wel eens mee weg komen, mits gecompenseerd door flitsende gitaarsolo's, maar als er hier van die solo's ook geen sprake is (men rifft zich een ongeluk, maar solo's zijn onvindbaar), dan blijft er weinig over om enthousiast van te worden en is de grote, grijze poel der saaiheid hun lot. Scavenger ontkomt niet aan het drijfzand van middelmatigheid: Toedeledoki!