Hecate Enthroned - Redimus

Hecate Enthroned - Redimus

Label : Blackend Records | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : 'Redimus' betekent "wij keren terug in het Latijn, en is de terugkeer van Hecate Enthroned na een meer dan vier jaar lange afwezigheid (de 'Miasma' EP niet meegerekend). Nu vond ik hun vorige album 'Kings Of Chaos' zeer goed om zijn uniekheid en de goede nummers, dus verwachtte ik iets bijzonders. Om eerlijk te zijn echter is 'Redimus' dat niet, maar een complete ramp is het nou ook weer niet.

Hecate Enthroned heeft zijn stijl niet echt veranderd, ze mixen nog steeds black metal met wat death metal invloeden, maar gebruiken wat meer keyboards waardoor de muziek wat meer atmosfeer krijgt. Het gebruik van toetsen is echter niet goed verdeeld over de nummers. De eerste helft bevat niet echt prominente keyboards, maar deze opereren wat meer in de achtergrond, terwijl de tweede helft veel meer keyboards laat zien die wel weer functioneel gehanteerd worden. Dit resulteert in beter gestructureerde nummers, welke interessanter zijn en dus beter.

De rest van de muziek is midtempo black metal in de 'Kings Of Chaos' stijl en klinkt ook een beetje als Akercocke (Jason Medonca van Akercocke zingt mee op een paar nummers) en Seth (het 'Divine X' album). De productie is voldoende maar niets bijzonders. Hun geluid behelst een soort "koude, wat goed bij de muziek past, al had het geheel van mij wel wat vetter mogen klinken. Dus wat is de conclusie? Nou, deze plaat is geen meesterwerk, maar heeft duidelijk potentie. Als de band de keyboards wat evenwichtiger had verdeelt over de nummers zou dit een goede plaat geworden zijn, nu blijven ze "slechts net boven gemiddeld steken. En dat is jammer, want ik had er wel meer van verwacht.

Tracklist:

1 Intro
2 Soil Of Sin