Jag Panzer - Casting The Stones

Jag Panzer - Casting The Stones

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Ondanks dat Jag Panzer gezien kan worden als het kleine broertje van Iced Earth, is de band rondom gitarist Mark Briody nooit echt doorgebroken. De voornaamste reden daarvoor is de ontoegankelijke muzikalere koers en een vasthoudendheid in de samenwerking met zanger Harry The Tyrant, wiens markante stemgeluid niet iedereen even goed zal bevallen. 'Casting The Stones' is alweer de band haar tiende album (afhankelijk van welke JP-release je als volwaardig album rekent, de discografie van de band is gevuld met meer heruitgaven en vage bootlegs dan er Grolsch in een krat zit), maar ik ben bang dat ook hiermee niet de langverwachte doorbraak zal komen. Ik leg straks uit waarom.

Dit album maakt in ieder geval n ding duidelijk: Jag Panzer is een technisch onderlegde band. Dat blijkt al in de opener 'Feast Or Famine', maar ook in de knappe solo's in bijvoorbeeld 'Achilles'. De hekkensluiter 'Preciple' mag in dit opzicht ook niet onbesproken blijven: met een speelduur van zes en een halve minuut is dit n van de progressiefste nummers die de band ooit maakte. Het materiaal op 'Casting The Stones' moet een aantal maal gehoord worden voordat de waarde ervan correct is in te schatten, wat de cd een groeiertje maakt. Wel jammer van de Spartaanse productie.

Toch zal ook deze plaat geen kassucces worden. Want hoewel de semi-progressieve powermetal goed is geschreven, maakt de band het zich moeilijk met de veelvuldig gebruikte tegendraadse melodie. De groep ligt niet zo goed in het gehoor als eerdergenoemde grote broer Iced Earth en is - laat ik het maar eerlijk zeggen - ook niet gezegend door een songwriter van het kaliber Jon Schaffer. Maakt dat 'Casting The Stones' een slechte plaat? Neen, geenszins. De nieuwe Panzer is een plaat die, mits je hem vaker draait, goed klinkt maar nog steeds net niet goed genoeg om te kunnen concurreren met de echt grote bands in het genre.