Necrodeath - Black As Pitch

Necrodeath - Black As Pitch

Label : Scarlet Records | Archiveer onder

Horst : Necrodeath uit Italië loopt al een tijdje mee. De band was opgericht in 1984, en de heren brachten twee albums uit: 'Into The Macabre' (1987) en 'Fragments Of Insanity' (1989). Hun muziek was te omschrijven als felle Thrash Metal, beïnvloed door bands als Slayer, Kreator en Celtic Frost. Na de release van hun tweede plaat werd het stil rond onze Italiaanse vrienden. Heel erg stil zelfs, want de band viel uit elkaar door line-up problemen en een slecht functionerend label. In 1998 echter kwamen de twee originele leden Peso en Claudio weer bij elkaar met het idee om Necrodeath weer nieuw leven in te blazen. Het Italiaanse label Scarlet zag hier ook wel brood in, en met de re-release van de opgepoetste versie van de debuut LP 'Into The Macabre' begon de band aan een nieuw leven. In 1999 verscheen hun derde CD, getiteld 'Mater Of All Evil', welke het redelijk goed deed. Goed genoeg in ieder geval om nog een plaat te maken, en dat is 'Black As Pitch' geworden. De heren hebben weinig veranderd aan de muziek, het is nog steeds knalharde Thrash Metal wat de klok slaat, verwerkt in een serie voornamelijk zeer snelle nummers die uiteraard voorzien zijn van de nodige breaks. Vergelijkingen met (alweer) een band als de oude Kreator zijn niet vreemd, maar Necrodeath heeft echter ook een hoog Destruction gehalte, inclusief het hier en daar wat rommelig overkomende spel, maar dat heeft best wel een bepaalde charme, of jeugdsentiment, wat U wilt, modern klinkt het namelijk niet, maar wel lekker. Het enige nummer wat afwijkt van de bekende schema's is de afsluitende track 'Church Black Book', het begint wel als een razende Thrash aanval, maar halverwege is het nummer eigenlijk afgelopen, en ondersteund door een hoop feedback krijgen we even vier minuten lang een opsomming van Christelijke misdaden tegen de mensheid. Behoorlijk origineel, wat ik van de rest van het materiaal eigenlijk niet kan zeggen, maar goed, ze pretenderen dan ook niet iets nieuws verzonnen te hebben.