Nightshade - Wielding The Scythe

Nightshade - Wielding The Scythe

Label : Scarlet Records | Archiveer onder

Michiel D. : Het uit Zweden afkomstige Nightshade maakt er al meteen in haar biografie geen geheim van dat hun landgenoten van In Flames en Dark Tranquillity van grote invloed zijn geweest op hun muziek. Mooi zo, want een lekker stukje Gotenburg-metal gaat er bij wel in als koek. Het eerste nummer toont gelukkig al meteen dat Nightshade geen rip-off is van de eerder genoemde bands aangezien de band zich ook bedient van een keyboard wat de muziek een licht Keltische/folkloristische inslag geeft. Ook de pianopartijen tijdens de cleane gitaarstukken zijn in dit genre enigszins uniek. Verdwaasd schrik ik op als ik in de intro van het nummer 'Sanctum' wat nu-zooi invloeden voorbij hoor komen maar gelukkig is dit slechts van korte duur en blijkt het een voorbode van een heerlijk ingetogen nummer dat door de inbreng van een zangeres met een pianoloopje op de achtergrond me meteen doet denken aan Theatre of Tragedy in hun betere tijden. De band is al sinds 1996 bezig in de metalscene (eerst onder de naam 'Northern Shadow') en dit album uitgebracht via het Italiaanse Scarlet Records is de eerste release deeluitmakend van de album deal die de band vorig jaar sloot met het label na eerder 2 demo's uitgebracht te hebben. Hopelijk beschikt het label over een goed distributiekanaal want dit album is voor de liefhebbers van eerder genoemde bands een absolute aanrader. Ook een optreden van deze lieden (bijvoorbeeld als tour support van een band als In Flames) zal zeker bij het publiek in de smaak vallen heb ik zo het idee..