Lord Belial - The Seal Of Belial

Lord Belial - The Seal Of Belial

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Carl : Volgens de Katholieke Encyclopedie (http://www.newadvent.org/cathen/02408a.htm) is Belial een synoniem voor Satan, de personificatie van het kwaad. Hetzelfde Hebreeuwse woord wordt in beide namen vertaald. Milton (John?) is de eerste die onderscheid maakt tussen Belial en Satan. Hij noemt Belial de demon van de onreinheid. Even verderop wordt Moore (Sir Thomas?) aangehaald, die het weer over de zonen van Belial heeft. Kortom, men kan er een complete studie aan wijden (wat sommigen blijkbaar ook echt gedaan hebben). Klik op bovenvermelde link voor meer info.

'The Seal Of Belial' is de vijfde volle cd van Lord Belial. Dit Zweedse viertal bestaat naast de gebroeders Backelin (Thomas, Micke en Anders) nog uit Hjalmar Nielsen. Het eerste nummer bevat een gigantisch monumentale riff. Het begint op 01:12 en duurt helaas maar een halve minuut. Jammer genoeg is deze riff niet representatief voor de rest van de cd. 'The Seal Of Belial' bevat angstwekkende muziek. Op een vreemde manier weten de vier Zweden een morbide atmosfeer op te roepen. Dit lukt ze door de muziek op een relatief laag tempo te spelen. Hierdoor krijgt ze een onheilspellende intensiteit. De wendingen in de nummers zijn zeer onverwacht en erg vervreemdend. Ik ben echt onder de indruk van de kracht van hun muziek en vooral van het gitaargeluid: erg donker, zanderig-schurend en morbide. 'The Seal Of Belial' is een verassend complexe cd. Dit ben ik niet gewend van Zweedse black/death metalbands. Het is wat dat betreft dan ook erg jammer dat we tot minstens volgend jaar moeten wachten alvorens de heren weer kunnen optreden, aangezien Anders Backelin binnenkort een zware operatie zal moeten ondergaan.