Alabama Thunderpussy - Rise Again

Alabama Thunderpussy - Rise Again

Label : Relapse | Archiveer onder stoner

Release type: Re-release

Frank D. : Nu het nieuwste album van Alabama Thunderpussy 'Fulton Hill' lovende kritieken oogst zal de vraag naar de rest van de catalogus van de Amerikanen toenemen. En daarom is de re-release van het debuutalbum 'Rise Again' van deze oer- stoners voor de liefhebbers een buitenkansje en van Relapse Records een commercile zet.

Het uit Richmond, Virginia, USA, afkomstige Alabama Thunderpussy nam dit debuutalbum op in 1997 en het werd destijds door het cult label Mr Man's Ruin Records uitgebracht. En ja, dit is een debuutalbum in optima forma. Het is namelijk ruw, ongepolijst en niet altijd even sterk wat de band uitstort over de luisteraar. Het album staat bol van vuige, recht in de familiejuwelen rock 'n roll, die overduidelijk genspireerd is door "the almighty Black Sabbath. Modderige gitaren, zware basslijnen en logge ritmen vliegen vijftien nummers lang door de kamer. Zanger Johnny Throckmorton (anno 2004 vervangen door Johnny Weils) past met zijn whiskey doordrenkte schorre stemgeluid perfect in de zompige gitaaromgeving. Het album is uiteraard niet zo sterk als 'Staring At The Divine' of het recente 'Fulton Hill', maar met klassiekers als 'Get Mad/ Get Even', het vreemde 'When Mercury Drops' en 'Ivy' is het zeker de moeite waard. Om het geheel nog wat aantrekkelijker te maken (ook voor de doorgewinterde fans van ATP) heeft Relapse het oude werk laten remasteren, voorzien van nieuw artwork en zelfs linernotes en bonustracks toegevoegd ('Swagart' en een alternatieve versie van 'When Mercury Drops').

Uiteraard blijft het originele debuutalbum op het Mr Man's Ruin Records label het enige echte debuut, maar gezien het feit dat die versie heel moeilijk is te verkrijgen, is deze Relapse release zeker een goed alternatief.