Skyclad - A Semblance Of Normality

Skyclad - A Semblance Of Normality

Label : Demolition Records | Archiveer onder heavy / power metal

Frank D. : Wie gaf er nog een stuiver voor de toekomst van Skyclad, nadat zanger Martin Walkyier de band verliet? Om heel eerlijk te zijn, ik niet. En ondanks de positieve geluiden over diens opvolger Kevin Ridley (die al lang bij de band betrokken was als producer en achtergrondzanger) vroeg ik me toch af of het eerstvolgende studio-album met nieuw materiaal me zou kunnen overtuigen. Na vier jaar is het dan eindelijk zover: de opvolger van 'Folkemon' plofte op de deurmat van onze burelen.

Op 'A Semblance Of Normality' laat Skyclad er geen twijfel over bestaan: Skyclad is en blijft een van de stoottroepen van de folk metal. Zoals zo vaak als een beeldbepalend lid van een band vertrekt, zullen er ongetwijfeld fans zijn die niet gecharmeerd zijn van het nieuwe Skyclad. Het is namelijk zondermeer waar dat het geluid van 'A Semblance Of Normality' anders is dan 'Folkemon'. Het stemgeluid van Kevin Ridley is zeker even wennen, maar na de openingstrack 'Do They Mean Us?', waarin Kevin een mindere indruk maakt, blijkt al snel dat Skyclad zeker geen stap terug heeft gemaakt. Kevin blijkt als zanger zijn mannetje te kunnen staan en ook tekstueel klaagt de band als vanouds soms bot, soms subtiel de wereld aan. Centrale vraagstelling lijkt te zijn "Waar zijn we met z'n allen nu eigenlijk helemaal mee bezig?' Qua geluid keert de band terug naar haar roots en laat een meer folk georiƫnteerd geluid horen. Hier en daar klinkt het album zelfs bombastisch door het gebruik van the Royal Philharmonic Orchestra en een aantal gastmuzikanten. Het resultaat is een van de beste Skyclad albums totnogtoe. Hoogtepunten worden gevormd door het Brandos-esque 'The Parliament Of Fools', het oosters getinte 'Like...A Ballad For The Disenchanted' en de heerlijke kroeg hymne 'Another Drinking Song'.

Kortom, Skyclad levert met 'A Semblance Of Normality' een album af waaruit blijkt dat de band zeker nog niet afgeschreven moet worden. Sterker nog, de toekomst ziet er goed uit. En nu maar hopen dat verstokte fans deze schijf een eerlijke kans geven.