Project: Failing Flesh - A Beautiful Sickness

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Frank D. : "Beste lezers, vandaag een bijzonder recept!”, zo begon ik een klein jaar geleden de review van een zelfgefinancierde cd van het Amerikaanse Project: Failing Flesh. Terwijl een veel gehoorde klacht over major labels is dat ze niet meer investeren in nieuw talent, zijn er binnen de metalen wereld gelukkig nog labels die dat juist wel doen. Zo zijn er de heren van Karmageddon Media. Niet zo gek lang na de bewuste review (nee, het een heeft waarschijnlijk niks te maken met het andere) kreeg Project: Failling Flesh bij hen waar ze recht op hadden: een platendeal. En het resultaat is de release van het album 'A Beautiful Sickness' met nieuw artwork en een distributie-apparaat ter beschikking.

Voor diegenen die 'A Beautiful Sickness' vorig jaar over het hoofd hebben gezien nog even een korte samenvatting. Het Amerikaanse trio Project: Failing Flesh bestaande uit alleskunners Tim Gutierrez, Kevin 131 en (ex-) zanger van E-Force en Voivod Eric Forrest brengt met 'A Beautiful Sickness' een debuut cd op de schappen met daarop een eigenzinnige en goede mix van allerhande soorten metal. Denk hierbij aan thrash, industrial, death metal en avant-garde. Vreemd? Jawel, maar wel lekker! Tien nummers lang experimenteert Project: Failing Flesh er vrolijk op los en zoekt daarbij de grenzen op van de metal. Deze release van Karmegeddon verschilt overigens in niets van de vorig jaar verschenen versie met dien verstande dat het artwork sterk is verbeterd. Nu gebiedt de eerlijkheid ook te zeggen dat de in eigen beheer uitgegeven versie van het album al klonk als een klok. Zo goed zelfs dat de band in mijn jaarlijst 2003 terechtkwam. Hopelijk bereikt de cd nu wel het grote publiek, want het komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor dat bands een geheel eigen geluid laten horen. En als dat geluid juweeltjes oplevert als 'A Beautiful Sickness', het onnavolgbare '9mm Movie' en een eigen interpretatie van Venom's 'Warhead' dan is slechts applaus op zijn plaats. Bij deze.

Voor diegenen die wat meer willen weten van deze heren, check het interview in het archief.