Incantation - Decimate Christendom

Incantation - Decimate Christendom

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Sommige bands die missen gewoon net dat ene kleine beetje, of het nou een echt goed album, een of andere controverse rondom de groep in de media, of een klein beetje mazzel is, je hoort niet of nauwelijks van ze en ze blijven maar in de marge van hun muzikale stroming opereren. Als je, net zoals het Amerikaanse Incantation, met je zesde studio album nog steeds geen naam voor jezelf hebt opgebouwd (heeft U ze wel eens als referentie in een recensie gezien?), dan kun je bij hoog en bij laag volhouden dat het de hardst-werkende band van de wereld is en twee mijlpaalplaten in de death metal geproduceerd heeft, het zal je status hoogstwaarschijnlijk niet verhogen of veranderen. Natuurlijk zal er altijd een select gezelschap zijn dat je releases adoreert en een iets grotere groep die ze waardeert, maar meer dan windeieren zal het je niet opleveren.

Een zelfde lot is dit Incantation volgens mij ook beschoren. Nog niet eerder had ik over deze groep gelezen of van ze gehoord. Wat men te bieden heeft is blasfemische death metal: een beetje Morbid Angel hier, een beetje Cannibal Corpse daar (veelgebruikte referenties…) en een vet geluid maken tezamen aardige nummers. Jammer alleen dat ze zoveel op elkaar lijken. Dezelfde riffs en dezelfde trucjes lijken steeds weer voorbij te komen: een hakkende beginriff, overschakelen naar de volgende riff, eventjes gas terug en een wat langzamer stukje spelen, gas er weer op, even blastbeats toevoegen en einde er aan breien; de breaks kun je er bijna zelf bij denken. Het feit dat de promo een nog niet gemasterde versie van het album is neemt niet weg dat men een product uitbrengt dat niet slecht is, niet goed is, maar precies ertussenin: middelmaat troef dus.