Asrai - Touch In The Dark

Asrai - Touch In The Dark

Label : Transmission Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Je moet tegenwoordig van goeden huize komen om nog indruk te maken in de overvolle gothic scene. Je weet wel, zangeres, gothic muziek, een hardere basis van gitaren en zweverige keyboards: we zijn ermee overstelpt de laatste jaren. Toch verdient Asrai een eerlijke kans want ze zijn al veel langer bezig dan al de bands wiens succes intussen megavormen aangenomen heeft. Asrai bestaat al sinds 1988 en al de leden hebben hun wortels in de punk en new wave periode. Dit werpt weer eens een ander licht op de zaak en maakt dat de muzikale omlijsting net even anders is.

En dan blijkt dat Asrai sterke songs schrijft die weldra open bloeien en de stem van Margriet Mol nooit gaat vervelen. 'In Front Of Me' heeft de typische gothic opbouw, maar kent naar het einde toe verrassend hardere stukken die de felheid van de punk periode verraden. De nummers hebben meestal wel een onderhuidse spanning waardoor 'Whisper' weldra tot mijn favorieten gaat behoren. 'Restless' is een modern, up-tempo nummer waarmee ze gerust een gooi naar de hitparade kunnen wagen. Gelukkig zitten er ook nog eigenzinnige randjes aan Asrai.

De titelsong vangt aan met akoestische gitaar, terwijl een gesproken fragment een mistige atmosfeer creert. Er zit echter ook heel wat elektronica verwerkt in 'Touch In The Dark'. In het trage 'Tower' bijvoorbeeld dat een intro heeft dat me erg doet denken aan 'On The Run' van Pink Floyd. Als compensatie is 'Dream' een stevig rockend nummer met een heel vloeiende melodielijn. De viool mocht best wat ruimer aan bod komen.

Qua teksten en artwork brengt Asrai niets nieuws, maar het oogt wel goed en verzorgd. Veel gotische beelden tegen een purperen achtergrond en menige engel spreidt de vleugels om vanuit zijn verheven positie het lijden van een enkeling te verzachten. De ietwat droevige en dromerige teksten passen perfect bij de algehele sfeer van het album, zodat Asrai het verdient om eindelijk eens wereldwijd door te breken met dit tweede album.