Mastodon - Leviathan

Mastodon - Leviathan

Label : Relapse | Archiveer onder alternative / pop

Ralph : Mastodon heeft wat je noemt 'de wind in de zeilen'. Na het indrukwekkende "Remission (2002) werden er zorgvuldig zieltjes gewonnen door onafgebroken touren en verschijnen op zo ongeveer elk groot festival. Het resultaat is een band die extreem 'hot' is, en die wordt gezien als vernieuwend, fris en (belangrijker) n van DE ontdekkingen in de metal van de laatste jaren. Uiteindelijk moet er dan een nieuw album komen, en na zoveel lofuitingen zal de druk niet minder zijn.

"Leviathan lost iedere belofte in! Zo, dat is eruit. "Blood And Thunder laat gelijk horen dat de band wederom gegroeid is. Geweldige riffs, duizelingwekkend drumwerk en de agressieve vocalen maken het een track om je vingers bij af te likken. "I Am Ahab laat een zelfde intensiteit horen, waar je simpelweg niet omheen kunt. Was het op voorgangers vooral agressie in de zang, op "Leviathan laat Mastodon middels bijvoorbeeld "Seabeast ook een melodieuze kant zien. Ik hoef vast niet alle negen nummers met jullie door te nemen om duidelijk te maken dat Mastodon zichzelf hier weer op alle fronten heeft overtroffen, en haar status van 'next big thing' meer dan waar maakt. Een track die niet ongenoemd mag blijven is, het bijna veertien minuten durende, "Hearts Alive. Een heelijk nummer wat geen moment verveeld en je keer op keer aan de haren de muziek weer in sleurt mocht je het ook maar in je hoofd halen om af te haken.

De unieke combinatie van retro seventies gitaarmuziek, metal, hardcore en muzikaliteit maken van "Leviathan de plaat waar iedereen op zat te wachten. Mastodon mag zich rekenen tot de bands die in staat zijn een ongelofelijk compositorisch talent, vindingrijkheid en individueel uitblinken te doen samensmelten in iedere track, en dat kunnen er maar weinig.