Unearth - The Oncoming Storm

Unearth - The Oncoming Storm

Label : Metal Blade | Archiveer onder punk / hardcore

Pim S. : Tering, wat een knock-out levert Unearth af met deze plaat! Vanaf de eerste seconde wordt meteen duidelijk gemaakt waar je aan toe bent. Dit is metal met veel aandacht voor melodie en agressie. Unearth mag dan een achtergrond hebben in de hardcore-scene, maar met deze plaat ligt de metal-wereld aan hun voeten. Ze zijn natuurlijk ook niet voor niets getekend door Metal Blade.

Deze band haalt zijn invloeden uit zowel Amerikaanse als Europese metal. De Gteburg-sound duikt af en toe op, maar net zo vaak vallen er Maiden-achtige gitaarloopjes en vernietigende breakdowns te horen. Interessant is het feit dat deze plaat is geproduceerd door Adam Dutkiewicz van Killswitch Engage. Qua produceerwerk mag deze man inmiddels ook tot de grote jongens gerekend worden. De productie is dan ook beangstigend goed. Het is niet normaal meer hoe de elf nummers door de speakers beuken!

Muzikaal gezien zijn er ook wel wat overeenkomsten met Killswitch Engage. Het grootste verschil is echter dat Unearth eigenlijk gewoon lomper is waar KE is toch wat softer (commerciler?) uit de hoek komt. Van mijn favoriete nummer van dit album, 'Black Hearts Now Reign', staat er ook een professionele videoclip op de cd. Maar ook zonder dit soort extra's had ik deze plaat al geweldig gevonden. Speltechnisch gezien is het snel duidelijk dat we te maken hebben met uitstekende muzikanten die uitstekend goede songs kunnen schrijven.

Het wordt frustrerend om iets negatiefs aan deze band proberen te zoeken. Ik kan namelijk echt niks vinden: prachtig artwork, uitstekende website, het gaat maar door. En als toppunt heeft Unearth nu ook nog eens een blauwdruk afgeleverd voor de metal van de 21e eeuw. Ik weet nu al vrijwel zeker dat de plaat van het jaar gaat worden. Verplichte aanschaf!