Dio - Master Of The Moon

Dio - Master Of The Moon

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Ralph : Een aantal van jullie zal er ongetwijfeld wel eens van gehoord hebben: "het Dio syndroom”. De term werd, zeker een aantal jaren geleden, nogal eens gebezigd als een band een plaat afleverde die nauwelijks verschilde van eerder werk, maar waarop kwalitatief eigenlijk niets op aan te merken viel. Nu is de meester zelf weer aan de beurt als het om nieuw plaat materiaal gaat, en we zullen eens zien of die term nog wel zo terecht is.

Aan de bezetting kan het nauwelijks liggen. Naast de kleine schreeuwer zelf vinden we Craig Goldy (gitaar), Rudy Sarzo (bas), Simon Wright (drums) en Scott Warren (keyboards). Goldy was al op veel meer platen smaakmaker en rechterhand van de meester en voor veel gitaristen bovendien een held. Het karakteristieke geluid valt direct op, gewoon een heldere productie die niet verschilt van andere Dio platen, tot zover niets nieuws onder de zon. De tien nummers die de CD telt zijn wederom, voor het grootste gedeelte, krachtige rock songs met prachtige solo's. "One More For The Road” schiet lekker uit de startblokken, waarna de titeltrack een iets ingetogener geluid laat horen. Uitschieters zijn wat mij betreft "Shivers”, dat met hetzelfde gemak op bijvoorbeeld "Sacred Heart” had kunnen staan, en "I Am”, een lekkere mid tempo track met aanstekelijke refreinen.

Sterke riffs, heerlijke solo's en de beste stem van rock 'n roll land maken van "Master Of The Moon” een prima schijf. Zeker niet Dio's beste plaat, maar voor mijn gevoel hebben we sinds "Lock Up The Wolves” (1990) niet zo'n lekkere Dio schijf gehoord. En het Dio syndroom? Tja, je zou het zo kunnen zeggen, maar 'constante kwaliteit' lijkt me een betere optie.