Zao - The Funeral Of God

Zao - The Funeral Of God

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder punk / hardcore

Jordy : Hoe zou de wereld eruitzien zonder een God? Een vraag die mij als a-religieus persoon zijnde niet bezig houdt. Zao heeft zich deze vraag echter wel gesteld en heeft zelfs besloten er een compleet album over te maken. Na een aantal sterke eerdere albums heeft de onvolprezen band zich gewaagd aan het fenomeen dat 'concept album' heet. Een type album dat vaak heel veel van een band vraagt en waar eerder al bands over zijn gestruikeld. Toch heeft Zao van 'The Funeral Of God' en verrassend, veelzijdig en meeslepend album weten te maken.

Eens te meer slaat zanger Dan Weyandt met zijn vocalen een weg in die ons voert langs poëtische en duistere plekken. Voeg daar ook nog eens het donkere thema aan toe en de donkere kant van dit album wordt al snel duidelijk. Muzikaal verkent Zao echter grenzen die een genot voor het oor zijn. Van psychedelische zweverigheid tot pure metal en goed in elkaar stekende songs. You name it, Zao got it.

Hoogtepunt op 'The Funeral Of God' mag wel het afsluitende nummer 'Psalm Of The City Of The Dead' genoemd worden. Deze track geldt als een soort van samenvatting van het gehele album en vormt een divers geheel van rustige instrumentaliteit, diepgaande vocalen en zelfs de piano wordt uit de kast getrokken. De compositie van dit nummer is werkelijk van hoogstaand niveau en is een reflectie van het gebodene op het gehele album.

Zao geldt nog steeds als één van de grensverleggende bands op het gebied van de metalcore, maar heeft daar nog nooit de erkenning voor gehad die het verdient. Wellicht dat met 'The Funeral Of God' wat meer potjes kunnen worden gebroken. Aan het album zelf zal het niet liggen, want Zao overstijgt zichzelf en heeft zijn beste album tot nu toe geleverd. Bovendien mag dit album kwalitatief als één van de betere metalcore producties van de laatste jaren worden gerekend. Of het de band dit keer meer naamsbekendheid op zal leveren kan ik niet zeggen, maar dit album staat als een huis en is een meesterlijke samensmelting van diepgaande, instrumentale en opzwepende muziek.