Thanatos - Undead. Unholy. Divine.

Thanatos - Undead. Unholy. Divine.

Label : Eyes Of Sound | Archiveer onder death metal / grindcore

Tormentor Erich : Het blijft toch grappig om te constateren hoe een klein cd-tje allerlei conclusies, herinneringen en feiten bij iemand kan losmaken. Zo herinnerde deze Thanatos anno 2004 mij ineens aan het Metal Attack Festival dat in 1988 in Eibergen plaatsvond. Het was de tijd van de florerende thrash metal. Op die dag zag ik top optredens van bands die, achteraf concluderend, toch behoorlijk tot de standvastigen der scne zijn gaan behoren. Zo zag ik Kreator, en die zitten momenteel in de studio om het nieuwe album op te nemen. Ik genoot van Sabina en Holy Moses, en ik ga ze dit jaar weer zien op Stonehenge. In Eibergen speelde ook Death Angel, en voor deze mannen is 2004 n grote zegetocht. En ik zag de jonge broekies van Thanatos, en die komen nu dus ook met een nieuw studio album. Zo was 1988 een goed thrash jaar, en zo lijkt het er behoorlijk op dat 2004 ook op een dergelijke manier in de boeken gaat.

Aan Thanatos ligt het in ieder geval niet. Het nieuwe album 'Undead. Unholy. Divine' spettert en knalt. De tien songs zijn fris, energiek, verrassend en toch ook vertrouwd. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het zware begin van 'Lambs To The Slaughter'. Of wat dacht je van die heerlijke thrash riffs (hallo Slayer!) tijdens het titelnummer? Ook niet te versmaden is het onheilspellende 'Beyond Terror', een spooky begin en daarna alle remmen los. En wat dacht je van die kleine verwijzing naar Black Sabbath in 'The Sign Of Sadako', en die Morbid Angel achtige riff in 'Devour The Living'. Goed hoor! En heb je die typische thrash solo's al gehoord tijdens 'Godforsaken'? Nee? Nou dan wordt het hoog tijd. Want producer Attie Bauw (Scorpions, Priest, Gorefest) heeft het geheel lekker pakkend neergezet.

Maar eigenlijk moet ik hier helemaal niet zoveel lullen. 'Undead. Unholy. Divine' is een prima album wat heel veel te bieden heeft. Gaat heen en ontdekt!