Stormwarrior - Northern Rage

Stormwarrior - Northern Rage

Label : Remedy Records | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : 'Northern Rage' is het tweede album van het Duitse Stormwarrior, en ik vind het een lekker up-tempo heavy metal/power metal album. Het debuut van deze heren werd twee jaren geleden door de pers nogal tweeslachtig ontvangen. Enerzijds leek het allemaal veel te veel op 'Walls Of Jericho' van Helloween, en anderzijds was het wel gewoon goed voor de liefhebber uit het genre.

Stormwarrior lijkt zich de kritiek gedeeltelijk te hebben aangetrokken. Na verschillende luisterbeurten en zelfs na het draaien van de allereerste Helloween platen kan ik niet zeggen dat het allemaal als twee druppels water op elkaar lijkt. Natuurlijk zit de muziek in precies dezelfde hoek, maar Stormwarrior is gegroeid. Het is geen kopiƫren meer, het is ondertussen invloeden toegeven en gewoon lekker spelen. Vergelijk het maar een beetje met de ontwikkeling van een band zoals Wolf. Bij Stormwarrior valt vooral het gitaarwerk op. Flitsende riffs, twin guitars (!) en heel veel energieke solo's denderen voorbij. De ritmesectie houdt het tempo hoog en de zang valt ook niet uit de toon, 47 minuten lang is het genieten geblazen. De negen compacte songs doen niet voor elkaar onder, maar toch wil ik de afsluiter 'Lindisfarne' als aanspeelpunt naar voren schuiven. Deze track duurt meer dan acht minuten en hij bevat alles wat men wil: een zware trage riff voor de opbouw, sfeervolle synths op de achtergrond en vooral een heerlijk snel tempo, een herkenbaar refrein, veel breaks en lange en tevens goed uitgewerkte solo's.

En ja, de productie was weer in handen van Kai Hansen (ex Helloween). Nou en? Hij weet tenminste hoe je deze snelle vorm van metal moet produceren. Krachtig en duidelijk en de nadruk op de gitaren. En nogmaals ja, de hoes is weer getekend door Uwe Karczewski (de tekenaar van de eerste Helloween hoezen). Nou en? Het is een typische hoes die goed bij het album past. (Maar minder mooi dan de hoezen van Helloween).

Genoeg geschreven. Liefhebbers van snelle heavy metal hebben er weer een goed album bij. Het leven kan soms eenvoudig en mooi zijn.