Otep - House Of Secrets

Otep - House Of Secrets

Label : EMI | Archiveer onder nu metal

Jordy : Otep is sinds enkele jaren de creatieve uitlaatklep van een gelijknamige zangeres uit Los Angeles. Nadat de band de afgelopen jaren al het debuutalbum 'Sevas Tra' en optredens op Ozzfest 2001 wist binnen te slepen komt Otep deze keer met een geheel nieuwe band en een nieuw album vol wanhoop, paranoia en depressies. Oftewel: onderwerpen waar we deze dame inmiddels zo goed van kennen.

De bezongen kwesties op 'House Of Secrets' mogen dan vrij alledaags zijn, het muzikaal jasje waarin het wordt gestoken is juist erg uniek en volkomen onvoorspelbaar. Verschillende muzikale elementen worden samengevoegd en het resultaat daarvan is een album dat zich absoluut niet in wat voor hokje dan ook laat indelen. Soms lijk je naar de pompende en gierende metal van Slipknot te luisteren terwijl het andere moment een softe ballad met paranoïde teksten en wanhopige vocalen te beluisteren valt.

Het zal dan ook niemand verbazen dat deze band zijn invloeden uit allerlei hoeken en gaten weet te halen. Zo is bassist Evil J een expert op het gebied van voornamelijk de jazz, is het nummer 'Suicide Trees' deels gebaseerd op Dante's Inferno en wordt ook de invloed van Slayer niet ontkend. Daarom ook niets dan respect voor deze band, want het goed samen laten lopen van deze totaal tegen elkaar aanschoppende stijlen is absoluut geen makkelijk klusje, maar op 'House Of Secrets' wordt het op een haast geniale manier uitgevoerd.

Dit tweede album van Otep neemt je mee op een avontuur dat zowel inspirerend als deprimerend genoemd mag worden. Inspirerend omdat de vele muzikale stijlen op dit album voor een ongekende diversiteit zorgen en deprimerend omdat de teksten en het karakter van deze plaat gitzwart zijn. Albums als deze zijn enorm zeldzaam en ik heb zelden iets gehoord dat ook maar in de buurt kwam van deze meesterlijke samensmelting van maniakale en panische invloeden met muzikale diversiteit. Jezus, wat een heerlijk deprimerende schijf!