Mezarkabul - Unspoken

Mezarkabul - Unspoken

Label : Metal-Is | Archiveer onder

Horst : Metal is uiteraard een internationale aangelegenheid, maar de eerste viool wordt nog steeds gespeeld door bands uit West Europa en Noord Amerika. De laatste paar jaar komen er gelukkig ook bands uit andere delen van de wereld wat meer in de schijnwerpers te staan, en daar zit behoorlijk veel kwaliteit tussen. Neem bijvoorbeeld Mezarkabul, deze heren komen uit Turkije, en dat is nu niet echt een land wat je automatisch met Metal associeert. Ten onrechte, want 'Unspoken' klinkt helemaal niet slecht, sterker nog, dit vijfde album van de heren die voorheen onder de naam Pentagram door het leven gingen is zelfs behoorlijk goed te noemen. Naar eigen zeggen zijn ze beïnvloed door alle Metal uit de jaren 80, en dat klopt redelijk. Mezarkabul maakt melodieuze Power Metal, verpakt in goed geschreven voornamelijk mid-tempo nummers. Soms valt er bijzonder goed te horen waar de heren de muzikale mosterd vandaan halen. Zo doet 'Unspoken' me qua riffs sterk denken aan Metallica's 'Harvester Of Sorrow', en komen er bij het fraaie instrumentale 'Mezarkabul' sterke AC/DC bluesloopjes naar voren, wat later wordt afgewisseld met typische Annihilator riffs. Daar hebben wel meer bands last van uiteraard, maar naast de goede nummers is er nog meer wat deze band boven de middelmaat uit tilt: het gebruik van Oriëntaalse elementen in hun muziek. Het is niet zozeer dat de heren het er duimendik opleggen, maar het wordt heel fraai en subtiel gebruik gemaakt van oosterse instrumenten (zoals een fluit in het al eerder genoemde 'Mezarkabul' en 'We Come From Nowhere', het intro van de plaat), maar ook zorgen de keyboards regelmatig voor een mooi oosters luchttapijt waarop de Power Metal van Mezarkabul een prima vlucht maakt (luister maar eens naar 'Lions In A Cage'). Productie, het beheersen van de instrumenten en de zang zijn allemaal dik in orde, maar wellicht is het wel even zaak dat je deze plaat ruim de tijd geeft om op je in te werken, hij wordt namelijk per draaibeurt beter. Een aanrader voor liefhebbers van melodieuze Power Metal.