Spastic Ink - Ink Compatible

Spastic Ink - Ink Compatible

Label : Bertus | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : Eerlijk gezegd schrok ik een beetje toen het nieuwe album van Spastic Ink in de brievenbus lag. Een plaat recenseren is sowieso niet echt makkelijk, maar in het geval van Spastic Ink (en aanverwanten) is het extra lastig. "Waarom?, hoor ik jullie denken. Wel, ook dit album is weer heel erg goed als je het vanuit muzikaal vakmanschap bekijkt, maar om eens 'lekker' naar te luisteren? Nou nee, dan zet ik toch echt liever iets anders op.

"Ink Compatible is plaat die bol staat van het technisch vernuft. Freaky ritmes en breaks volgen elkaar in hoog tempo op, uiteraard voorzien van het nodige extreme (en briljantje) gitaarwerk van Ron Jarzombek. (Watchtower). Broer Bobby Jarzombek zit achter het drumstel en ook hij laat maar weer eens horen tot de elite te behoren als het om drummers gaat. Bobby heeft deze fijne kunsten gelukkig ook vertoont bij meer 'mainstream' bands als Riot en Halford, en recentelijk nog als invaller bij Iced Earth. Goed, de nummers nu dan maar, want daar gaat het natuurlijk om.

Voor de gemiddelde luisteraar zal het geheel nogal rommelig en onsamenhangend overkomen. Toffe riffs die vervolgens nooit meer opduiken zijn ook niet echt bevorderlijk voor de herkenning. Die herkenning is er wel enigszins in de vorm van de zang. Jason Mc Master (ook al Watchtower) doet een vocale duit in het zakje. Vooral "Just A Little Bit heeft zowaar iets weg van een klassiek nummer, met refreinen, coupletten etc. Een kop en staart dus. De plaat kent naast de vaste waarden ook weer ontelbare gastoptredens. Zo komen o.a. Jens Johansson (Stratovarius) en Marty Friedman hun kunsten vertonen. Grootste verschil met het vorige schijfje blijft echter de aanwezigheid van een zanger, die was er namelijk op "Ink Complete niet.

Een oordeel vellen over een plaat als deze is me te moeilijk, maar laat ik afsluiten met te zeggen dat muzikanten en liefhebbers van het extreem freaky er van zullen genieten (en er de handen aan vol hebben). Ben jij echter die heavy fan die van structuur en liedjes houdt, en je absoluut niet bezig houdt met individuele klasse van muzikanten, dan moet je dit fijn links laten liggen.