Morgenstern - Fuego

Morgenstern - Fuego

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Hoe komt het toch dat zoveel Duitse bands geïnspireerd zijn door de Middeleeuwen, vraag ik me wel eens af. Want sinds enkele jaren treden daar stoere muzikanten in traditionele kledij trots naar voor, een za(n)gerig instrument dat ik even moet checken in de woordenboek in de aanslag. Je voelt al nattigheid: is Morgenstern het broertje van In Extremo? Ja en neen, want ze zijn ook al bezig sinds 1998 en van een kopie zou ik niet spreken.

Dit is het vierde album van Morgenstern, die sinds 1999 onderdak vonden bij Napalm Records. Het is helemaal in het Duits gezongen, een taal die door de band genomen niet bulkt van metalisme maar hier wel in het concept past. Aan die teksten is zorg besteed en in 't algemeen rockt deze band wat steviger dan zijn soortgenoten.

'Fuego' betekent vuur en staat in dit geval voor energie, sterkte en kracht. De mix van metal en folklore hapt lekker weg zonder brokken te maken want het 'wow' effect is bij groepen als deze al een poosje weggeëbd. Dus krijgen we elf hossende tracks die lekker in het gehoor liggen met overal accenten van de fluiten, klarinet, kromhoorn en schalmei. 'Carneval' klinkt daarbij wat meer mainstream en wordt gezongen door een zangeres, terwijl 'Inferno' er wat steviger tegenaan gaat. We treffen ook twee nummers die de gevoelige snaar dienen te raken. 'Sommernacht' en het uitstekende 'Abgesang' dat zich leent om op een zonnige dag langs Duitse wegen te scheuren en een moment van bezinning te houden in de BAP sfeer. Zonder opmerkelijk vernieuwend te zijn is 'Fuego' de aanschaf waard voor liefhebbers van bands als Soltatio Mortis, In Extremo en Tanzwut.