Mercenary - 11 Dreams

Mercenary - 11 Dreams

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Ralph : Het is alweer twee jaar geleden dat het Deense Mercenary indruk maakte met het geweldige "Everblack”. Het album stond bol van een unieke mix, die bestond uit power metal, thrash en melodieuze death metal. Het gebruik van cleane vocalen en grunts, alsook de brute productie maakten van "Everblack” een unieke plaat.

Het is 2004, en Mercenary is terug! Een nieuwe plaat en een nieuw label. De band maakte de overstap van het Nederlandse Karmageddon naar Century Media, en komt nu dus met "11 Dreams” op de proppen. De plaat opzetten betekent eigenlijk gelijk 'gepakt' worden. De kraakheldere heavy productie van Jakob Hansen (Invocator) laat de muziek bijzonder goed tot zijn recht komen. Na het intro "Into The Sea Of Darkness” knalt "World Hate Center” binnen. Goedemorgen! Wat een explosie van kracht en agressie. Het recept is onveranderd gebleven, zo blijkt. De dramatische vocalen van Mikkel Sandrager, worden wederom ondersteund door een muur van flitsend gitaarwerk, creatieve drums en zorgvuldig doorweven toetsen. De band is gegroeid als songwriters, zo is te horen in het sfeervolle titelnummer "11 Dreams”. Sterker nog; het is een uur lang te horen. Nou ja, een uur min 4:12 minuten. Deze minuten worden ingenomen door de cover "Music Non Stop” van Kent. Hoewel prima uitgevoerd, had dit album zich toch prima gered zonder cover, of wordt er hier wellicht op een klein commercieel succes gegokt?

Een melodramatische mix van pure metal, beukende thrash en sfeervolle melodieuze death metal, verpakt in een wereld productie zorgen ervoor dat een heel breed publiek "11 Dreams” niet mag missen, en als je Mercenary dan toch nu pas ontdekt zou ik ook maar op zoek gaan naar "Everblack”. Het is een beetje vroeg maar deze gaat alvast naar mijn jaarlijstje, dat staat buiten kijf.