Empyrean Sky - The Snow White Rose Of Paradise

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Ralph : Soms kom je van die eigen beheer producten tegen waarvan je gelijk het idee hebt dat het weldra tot meer zal gaan leiden. Het Amerikaanse Empyrean Sky levert ook zo'n album af. Keurige verpakking, nette bio en niet een gebrand CD'tje maar een geperst exemplaar.

Tot zover de buitenkant, want zonder een stukje kwaliteitsmuziek ben je natuurlijk sowieso gedoemd tot eeuwig gepruts in de marge. Het drietal uit Chicago laat zich niet zo makkelijk labelen. "Love Poison” laat direct horen dat we met heren te maken hebben die hun instrumenten al geruime tijd in bezit hebben en er regelmatig mee in de weer zijn. De mix van death, thrash, black, symphonisch en techno staat als een huis. Het is echt waar, de hier genoemde stijlen zitten er allemaal in verweven en als je je best doet zul je ook nog jazzy zaken ontdekken in de zes tracks die het album rijk is. Sfeer is een sleutelwoord als je het mooie "Into The Depths” over je heen laat komen. In dit bijna tien minuten durende nummer wordt je van emotie naar emotie geslingerd. De lengte van de nummers vind ik eerlijk gezegd ook een beetje het zwakke punt van "The Snow White Rose Of Paradise”. Vijf van de zes nummers klokken ruim boven de zes minuten en zelfs tien en twaalf minuten ("Into The Depths” en "Empyrean Sky”) , waardoor je als luisteraar snel de draad kwijt kan zijn.

Rust heb je namelijk best nodig in deze bombastische mix van stijlen die over je wordt uitgestort. De potentie is in elk geval duidelijk aanwezig bij deze band, en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat een Europees label ze op zal pikken.