Endless - Perfect Message

Endless - Perfect Message

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : In 2001 bracht Endless hun vorig album uit, getiteld 'Vital #1'. Dit was een fijne gothic metal plaat met nog duidelijke invloeden van Sentenced en Paradise Lost. Intussen heeft de band niet stilgezeten, een nieuw album bijeengepend en werd er in de persoon van Petr Hutin een nieuwe bassist gevonden. Met dit album wonnen zij onlangs de Tsjechische Grammy Award in de categorie 'hard 'n' heavy', de tweede maal reeds. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik aanvankelijk wat moeite had met Endless nieuwe stijl in de vorm van 'Perfect Message'. Een aantal nummers klonken wat rommelig en de muziek steekt heel wat complexer en voller in elkaar dan vroeger. Het duurt gewoon wat langer eer je de songs als dusdanig gaat herkennen. Dit vroeg om nader onderzoek.

Er staan nog heel wat sferische intro's op dit album, maar algemeen gezien klinkt 'Perfect Message' een stuk harder dan zijn voorganger. Dat merken we al meteen in 'Between A Rock And A Hard Place' waarin vette riffs geflankeerd worden door grunts. Maar er zijn ook momenten van cleane zang, hijgend gefluister en melodieuze gitaarmelodietjes. Soms doet het me denken aan een harde versie van Killing Joke. En hier zijn we bij de ontdekking aanbeland dat er ditmaal ook subtiele, alternatieve elementen in Endless' muziek geslopen zijn. Van het zware '363 Days' is onlangs een videoclip gemaakt. 'No Cover' is aanzienlijk kalmer en breekbaar gezongen, maar zwelt aan tot een gespierde granaatinslag. En zo leunt heel het album in feite op twee soorten zang, de ene aangezet met korzelige riffs, de andere liefdevol begeleid door fijn gitaarspel. Namen als Soulfly, Fear Factory en Tool schoten me door de geest, maar het is allemaal toch nog anders.

Bij het zesde nummer 'Need To Rest A While' kunnen we inderdaad even verpozen want dit is een attractief stukje instrumentaal kunne. Dan gaat het meer de alternatieve kant uit maar een vast onderdeel van elk nummer zijn de energieke uitvallen temidden van momenten van betrekkelijke kalmte.

Endless koos wederom voor een productie van Jan Nemec en het album kreeg een Duitse mix en mastering in Hannover en Bremen. Het straalt veel meer kracht en woede uit dan voorheen. De band klinkt een stuk volwassener en lijkt zijn eigen identiteit gevonden te hebben.