King's X - Manic Moonlight

King's X - Manic Moonlight

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Let op en luister niet naar wat anderen zeggen: deze CD is stukken beter dan zijn voorganger 'Please Come Home Mister Bulbous'! De meest melodieuze hardrockband ter wereld (men zegge ook wel 'Beatlemetal') is met hun alweer 9de CD weer een stuk genspireerder en ook wat steviger voor de dag gekomen dan de mijns inziens wat slappe en futloze voorganger. Omdat rond die tijd ook hun stads- en stijlgenoten The Galactic Cowboys een CD uitbrachten die mij nogal tegenviel, dacht ik nog eerst dat het aan mij lag: ik was wellicht die supermelodieuze en meerstemmige liedjes uit Houston, Texas een beetje beu geworden. Besmet met nu-, power-, death- en black metal waren mijn oortjes misschien ongevoelig geworden voor de complexe en mooi gearrangeerde liedjes van King's X. Maar deze nieuwe CD logenstraft mijn zelfveroordelende gedachte: het was gewoon de schuld van de band zelf die met een wat ballenloze plaat voor de dag kwamen. Niet dat 'Manic Moonlight' nu de ballen uit je broek doet rammelen, want daarvoor is de muziek van King's X te subtiel en te melodisch voor, maar Doug Pinnick (zang/bas), Ty Tabor (gitaar/zang) en Jerry Gaskill (drums) hebben in hun bijna 20-jarig bestaan (!) toch weer een CD gemaakt die zich redelijk kan meten met hun beste werk (mijns inziens hun eerste 3 cd's 'Out Of The Silent Planet', 'Gretchen Goes To Nebraska', 'Faith Hope and Love' en 'Tape Head' uit '98). Het is weliswaar minder Beatlesque als voorheen, maar nog onmiskenbaar King's X: een van de weinige bands op aarde met een echt uniek, en uit duizenden herkenbaar geluid. Zelfs de voorzichtige moderne snufjes als drumloops die ze op deze CD introduceren helpt daar niks aan veranderen. Alleen daarom al lovenswaardig en zeker als ze heerlijke stevige stampers als 'Yeah' maken. Lees meer over de CD - laat je trouwens niet afschrikken door de afzichtelijk hoes - en de band in het interview wat ik had met de buitengewoon aardige Doug Pinnick. Hij is bijna te aardig, maar dat moet je maar lezen