The Berzerker - The Principles And Practices Of The Berzerker

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Evil Dr. Smith : Zeg, wil je me soms dood hebben? Maar liefst vier uur aan The Berzerker krankzinnigheid is op deze DVD gepropt. Dit Australisch combo - de Slipknot voor metalheads, de Gwar voor volwassenen of de Muppet Show voor gabbers - dat hun industriële deathgrind zo ontiegelijk snel speelt dat het bijna grappig wordt, geeft hun fans een uitgebreid presentje. Okay, je moet er je portemonnee gewoon voor opentrekken, maar dan heb je ook een overkillende karrenvracht aan materiaal. De hoofdmoot is een uur lang live materiaal in semi-documentaire stijl (voornamelijk opgenomen in Nottingham 2002 en afgewisseld met behind-the-scenes, andersoortig live materiaal en zowaar een heuse videoclip van 'No One Wins'), en dit is aangevuld met een dik half uur aan ander live materiaal (zelfs Nederland komt nog even voorbij met, ik meen, een nummer dat is opgenomen in de kleine zaal van de 013), interviews met alle bandleden en tenslotte diverse 'making ofs' dat ook nog eens ruim twee uur van je leven berooft. Aardig om te weten dat bijv. Strapping Young Lad de belangrijkste factor achter het ontstaan van deze band is, om te zien hoe hun maskers worden gemaakt, hoe deze gasten zonder die maskers er uitzien (dat viel me nog reuze mee…), het artwork van hun twee cd's 'The Berzerker' en 'Dissimulate' is ontworpen of hoe drumgod Tony Laureno (o.a. Nile) een gastrol vervuld bij hun Amerikaanse optredens en op geen ende na de ridicule snelheid van hun eigen (elektronisch geholpen?) drummer bij kan benen. Ik verbaasde me er eerst nog over dat de opnames allemaal in artistiekerig zwart-wit waren opgenomen, totdat bleek dat mijn regiogebonden dvd-speler de kleuren censureerde en m'n regiovrije speler wel alles 'in full bloody color' showde. Vooral de live opnames variëren in opnamekwaliteit van chaotisch videoclipperig werk met vier camera's tot ontstellend rommelige 'fan cam recordings', maar al dit hectisch amateurisme past wel bij de band. Zowel in kwantitatief als informatief opzicht een indrukwekkende bundeling van deze Australische gordelbekdieren. Dit doet recht aan het welbekende tegeltje: "Everything you never wanted to know about The Berzerker, but where afraid to get.”