Carcass - Choice Cuts

Carcass - Choice Cuts

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Toen ik hoorde dat Earache Records een Carcass compilatie album ging uitbrengen, begon mijn hart sneller te kloppen, en alsof mijn gedachten werden gelezen, viel deze cd enkele dagen later in de brievenbus. Te gek om de recensie te doen van dit hebbedingetje.

Bill Steer, Ken Owen en Jeff Walker zijm met hun band Carcass toch wel van grote invloed geweest op de hedendaagse death metal en grindcore scene. Bands als Exhumed, Impaled, Aborted, The County Medical Examiners, Heamorrhage, General Surgery en vele andere bands steken hun roots dan ook niet onder stoelen of banken. Carcass zijn de Gods of Grind, punt uit. De band bracht eind jaren tachtig, begin jaren negentig vier albums uit via Earache Records, waarvan hun sterkste album "Heartwork” meer dan 200,000 maal over de toonbank ging, een ongekend aantal voor een grindcore band. Dit succes resulteerde in een contract met een major label (Columbia Records / Sony) in de Verenigde Staten, een deal die ook min of meer het einde van deze invloedrijke band inluidde. Columbia Records was niet tevreden met het aangeleverde materiaal, wilde een commerciëler geluid horen en wilde zelfs Jeff Walker op zangles sturen, zodat hij meer als James Hetfield zou klinken. De samenwerking tussen band en label liep op niets uit en nadat beide partijen uit elkaar waren werd de opvolger "Swansong” uiteindelijk toch weer bij Earache uitgebracht. In 1996, op het hoogtepunt van de bands' carrière, besloot mede-oprichter en de belangrijkste Carcass songwriter Bill Steer de band te verlaten voor zijn nieuwe band Firebird en werd de handdoek door de achtergebleven leden in de ring gesmeten.

Vanzelfsprekend was het slechts een kwestie van tijd voordat er een Carcass "best of the best” album zou gaan verschijnen. Gelukkig wordt dit nu door Carcass' oude label Earache in samenwerking met de band verzorgd. "Choice Cuts” bevat 13 albumtracks en twee opnames van de Peel Sessions die in 1989 en 1990 werden uitgezonden, samen goed voor een 79 minuten durend Carcass oorgasme. De keuze van nummers is uitstekend te noemen. Elk Carcass album is met twee tot drie nummers vertegenwoordigd op deze compilatie. "Choice Cuts” heeft echter geen nieuw, nog niet uitgebracht materiaal te bieden. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling was van deze release, daarvoor hebben we immers al de verzamelaar "Wake Up & Smell The Carcass” uit 1996. Ik denk eerder, of beter gezegd, hoop eerder, dat deze release ervoor moet zorgen dat de aandacht weer uitgaat naar Carcass, als voorbode voor iets nog veel groters. Zou het zo kunnen zijn, dat die Carcass reünie er misschien dan toch nog wel van gaat komen? Er wordt niet voor niets bij de promo vermeld dat drummer Ken Owen herstellende is van een hersenbloeding en werkt aan een comeback als drummer. Ik kan het helemaal mis hebben, maar dit nieuws wakkert mijn hoop toch weer enigszins aan. Nouja, laten we maar niet al te hard van stapel lopen en voorlopig eerst maar eens gaan genieten van de erfenis van de grootste grindcore band aller tijden, want "Choice Cuts” is de ultieme Carcass compilatie!