Thy Primordial - Pestilence Upon Mankind

Label : Blackend Records | Archiveer onder black/pagan metal

Carl : Toen ik 'Reign In Blood' van Slayer voor het eerst hoorde, schrok ik. Dit was ik niet gewend. Het duurde een tijd voor ik met deze extreme muziek overweg kon. Ditzelfde overkwam me met 'Altars Of Madness' van Morbid Angel. Gek genoeg luisterde ik toen al wel naar de werken van Venom. Uiteindelijk ben ik beide platen zeer gaan waarderen en kon ik ze na verloop van tijd en aandachtig luisteren op hun waarde schatten. Ze behoren momenteel tot klassiekers in het genre.

Ik weet niet of 'Pestilence Upon Mankind' van Thy Primordial ooit die status en waardering kan krijgen, maar ik sta er wel hetzelfde tegenover. Het is me allemaal te snel en te heftig. Het lijkt voor sommige bands moeilijk om een catchy riff te schrijven. Dit bedoel ik niet altijd in een negatieve zin. Ik hou wel van een uitdaging en schuw ingewikkelde structuren niet. Misschien moet dit werk ook groeien? Ik durf het nog niet stellig te zeggen.

Wat durf ik er dan wel over te zeggen? Ze hebben een bijzonder karakteristiek geluid met veel kracht en energie. De individuele muzikanten komen gedreven over en spelen de muziek vol overtuiging. Het tempo der nummers ligt over het algemeen erg hoog. Dit zorgt helaas voor wat eentonigheid. Dit wordt mede veroorzaakt door de weinige melodien. Geen synthesizers om de boel op te vullen, wat overigens wel bijdraagt aan de rauwheid van de muziek. Ik ben helaas onbekend met hun andere werk, maar ik voel me door deze schijf ook niet echt aangespoord om de rest te gaan beluisteren. Wel heb ik twee nummers van hun website neergeladen. Qua productie zijn ze er duidelijk op vooruit gegaan, hoewel de oudere nummers iets meer warmte bezitten. Over het algemeen weet ik niet echt wat ik hiermee aan moet. Ik heb al aardig wat van dit soort bands langs zien komen en ben nooit echt onder de indruk geraakt van hun harde geschreeuw. En dat lukt ook Thy Primordial dus niet.