Hirax - The New Age Of Terror

Hirax - The New Age Of Terror

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Ralph : Zonder overdrijving kunnen we zeggen dat de laatste jaren nogal eens in het teken hebben gestaan van verschillende reünies. Dat begon inmiddels lang geleden met Kiss, die in de originele bezetting en met make-up lieten zien dat dit soort zaken ook financieel aantrekkelijk kunnen zijn. Naast grote bands (Kiss, Judas Priest) hebben ook bands uit het 'midden segment' de gang naar de studio weer succesvol gemaakt. Denk aan Exodus, Death Angel en Life Of Agony bijvoorbeeld. Maar er is ook nog een groep legendarische cult bands die oud zeer achter zich hebben gelaten en, op inmiddels middelbare leeftijd, het verleden weer nieuw leven in blazen. Zo kwamen Heathen en Nasty Savage al weer bij elkaar en ook Hirax past prima in dat rijtje.

Midden jaren tachtig maakte Hirax furore in de populaire Bay Area scene (hoewel de band afkomstig is uit Los Angeles), en belandde daarmee onder andere op verzamelaars als "Metal Massacre”. Er werden platen gemaakt en getoured. Het leven was mooi, maar op een dag gingen ze uit elkaar. De hele geschiedenis zal ik jullie besparen, maar de band is alweer een paar jaar samen, en "The New Age Of Terror” draait zijn rondjes in mijn cd speler. Het eerste dat opvalt is het feit dat er geen enkele concessie is gedaan. "Kill Switch”, "Hostile Territory”, "Hell On Earth”, het klinkt allemaal exact hetzelfde als in de midden jaren tachtig. Ook productie technisch gezien heeft Hirax niet de moeite genomen de plaat in deze tijd te zetten. Ik kan dat wel waarderen, alle metal clichés op een rij, inclusief de kleding, art work van de cd en ga zo maar door.

Lekker hoor, nummers als "Suffer”, waarin de stem van zanger Katon W. de Pena klinkt als een kruising tussen Paul Baloff (Exodus) en Russ Anderson (Forbidden). Oogjes dicht en je bent terug in de tijd dat de wereld die metal heette werd geregeerd door bands als Flotsam & Jetsam, Forbidden, Exodus, Vio-lence en nog een batterij van dit soort namen. Die wereld heet nu Duitsland, want dat is nog zo ongeveer de enige plek waar je regelmatig bands uit een grijs verleden kunt zien. Muzikaal gezien is dit gewoon een hele goede Bay Area thrash plaat, met een productie die eigenlijk niet van deze tijd is, maar wel prima past in dit kader. Het enige waar Hirax in mindere mate over beschikt een spetterende gitaar tandem zoals we die vooral bij bands als Forbidden, Vicious Rumors en Laaz Rockit wel zagen.