Malevolent Creation - Warkult

Malevolent Creation - Warkult

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Michiel B. : Het is alweer bijna anderhalf jaar geleden dat de death metal veteranen van het Floridiaanse Malevolent Creation voor het laatst van zich hebben laten horen (en dan reken ik voor het gemak hun "Best-of - die eigenlijk helemaal geen Best-of was - even niet mee). De opvolger van het uit 2002 stammende "The Will To Kill is middels "Warkult een feit en eerlijk gezegd heb ik hier behoorlijk naar uitgekeken.

Al meteen bij de eerste luisterbeurt kan ik mijn gevoelens van teleurstelling niet onderdrukken. Wat ik hoor doet me op bijna geen enkele manier denken aan de band die albums als "Envenomed en "The Will To Kill op de mensheid losliet de afgelopen 5 jaar. In vergelijking met deze 2 op Thalys-achtige snelheden voortrazende albums is "Warkult voor een groot gedeelte maar een oude stoomlocomotief en dan nog wel een van Zweedse makelij. Namen als Dismember en Edge Of Sanity schieten me namelijk eerder te binnen dan die van Malevolent Creation. Nu ben ik ook niet vies van een stukje Zweedse death metal maar Malevolent Creation is niet de band waarbij ik dit zou verwachten.

Positieve uitzonderingen zijn er zeer zeker wel aanwezig middels onder andere "Murder Reigns, "Tyrannic Oppression, "Ravaged By Conflict en "Shocked And Awe maar over het geheel genomen overheerst toch een gevoel van middelmatigheid. De aanwezigheid van Dave Culross achter de drums heeft helaas niet kunnen voorkomen dat het zo nu en dan lijkt alsof sommige nummers op drie tempo's lager gespeeld worden in vergelijking met bijvoorbeeld een album als "Envenomed (ondanks alles toch nog mijn persoonlijke favoriet). Na verloop van tijd wen je er redelijk aan maar ik adviseer alle die-hard MC-fans toch meer dan ooit even een luisterbeurt voordat men wil overgaan tot aanschaf.

Dat Malevolent Creation nooit meer zou terugkeren naar hun roots van "The Ten Commandments wil ik ze graag vergeven maar het had wellicht geen kwaad gekund om toch nog even wat langer te wachten met het uitbrengen van een nieuw album. Ik hoop in elk geval dat deze maand tijdens de Europese tour Culross weer gewoon achter de drums zit in plaats van Tony Laureano die er vorig jaar tijdens No Mercy maar bijzonder weinig van klaarspeelde.