Peccatum - Lost In Reverie

Peccatum - Lost In Reverie

Label : Mnemosyne Productions | Archiveer onder various

Vera : Een intense behoefte om te verzamelen is fnuikend wanneer je verhuist, maar op andere momenten in het leven kan dit goed van pas komen. In diezelfde week dat de cd 'Lost In Reverie' van Peccatum bij mij in de bus valt, stoot ik op een artikel in een Belgisch weekblad uit maart 1996 met de sensationele titel: Black Metal in Noorwegen: de roep van de raaf. Genoeg stof om drie bladzijden inleiding te maken hier, maar deze bespreking dient over het heden te gaan en dat betekent de muziek op 'Lost In Reverie'.

Ihsahn, de lead zanger van Emperor heeft zopas de laatste hoofdstukken van deze beruchte Noorse black metal band geschreven. Al in 1998 stichtte hij Peccatum met zijn vrouw Ihriel en PZ. Vier jaar na de vorige cd 'Amor Fati' brengen zij hun derde volledige album uit. En inmiddels heeft PZ de band verlaten om zich te concentreren op zijn eigen band Source Of Tide. Het duo had dus de vrije ruimte om in hun eigen Symphonique Studio hun duistere, simfonische avantgarde rock te creren en trokken ditmaal jazz percussionist Knut Aalefjaer aan voor wat "vrije expressie.

Want het is een experimenteel werkje geworden waar je de tijd voor moet nemen. Zeven lange nummers die van de hak op de tak springen en moeilijk te behappen zijn. Het mooiste zijn de ingetogen stukken piano, die gaan bruusk over in apocalyptische uitvallen. Soms zijn er jazzy stukjes, dan weer rock. Restanten van Ihsahn's vorige stijl treffen we aan in 'Parasite My Heart' al stelt dat niet veel voor en ben ik opgelucht wanneer Ihriel terug begint te zingen, begeleid door vredige piano. Het beste nummer is 'Black Star' met een sporadische vlammende blastbeats maar in het algemeen is dit een erg rustig album.

Ik lust heus wel een dissonant nootje of een tegendraads ritme maar deze muziek is als een bladergewelf waar heel wat gaten inzitten. Het blijft een twijfelgeval al dwingt deze atonische sfeermuziek heus wel wat respect af.