Suffocation - Souls To Deny

Suffocation - Souls To Deny

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Marco : Suffocation welke death metal-fanaat is er niet groot mee geworden? Opgericht aan het einde van de jaren '80 bracht de band in 1991 de "Human Waste mini uit, gevolgd door een deal met Roadrunner die nog in datzelfde jaar resulteerde in de voor die tijd onbeschoft harde en snelle "Effigy of the Forgotten debuut cd, die gerust als een bescheiden klassieker beschouwd mag worden. Na het lichtelijk teleurstellende "Breeding the Spawn-album sloeg de band een wat meer technische richting in met de in 1995 uitgebrachte "Pierced from Within, waarna de deal met Roadrunner ophield. In 1998 volgde nog de "Despise the Sun mini cd, die een wat meer catchy geluid liet horen. Nog in datzelfde jaar hield de band het onverwacht voor gezien. Suffocation kon als een soort blauwdruk beschouwd worden voor de in 1998 opkomende 'new wave of brutal U.S. death metal' en de band kreeg een kleine cultstatus. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen bekend werd dat de band in wat de line-up betreft ietwat gewijzigde vorm weer bij elkaar was en plannen had voor een nieuw album.

De grote vraag is dus of deze verwachtingen ingelost worden. Het antwoord luidt ja, maar ook nee. Ja omdat Suffocation nog steeds in staat is om onbeschoft goede nummers te schrijven ("Deceit", "Souls to Deny", "Immortally Condemned"), nee omdat Suffocation wellicht niet lang genoeg de tijd heeft genomen om bepaalde andere nummers op "Souls to Deny" verder uit te werken. Met andere woorden: somminge nummers lijken wat onaf.

Kort maar krachtig: een album dat nog steeds met kop en schouders boven de meeste concurrentie uitsteekt, maar toch iets minder dan wat ik ervan verwacht had.