Dream Evil - The Book Of Heavy Metal

Dream Evil - The Book Of Heavy Metal

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Drummer Showy Shaw van Deam Evil beloofde mij vorig jaar dat de volgende plaat compleet in de stijl van de Scorpions zou worden. Het verliep anders dan gepland. De band schreef ruim veertig nummers in uiteenlopende stijlen, waaronder een groot aantal Scorpions-achtige nummers (die wellicht op de volgende cd komen te staan) en een aantal typische metalsongs. Die twaalf hardste nummers werden de bladzijden dit boek van de heavy metal.

Het openingsnummer windt er geen doekjes om: Dream Evil weet dat de kracht van power metal schuilt in het vinden van een nieuwe uitvoering van een oud cliché. Daarom is het openingsnummer en titeltrack compleet over de top: het slagen van de kreet "metaaaaaaaal” op hoge toon maakt duidelijk dat de band niet op een dooddoener meer of minder kijkt. De muzikale en vocale afwisseling is geniaal gedaan. Het ene moment klinkt zanger Niklad Isfedt as een jonge King Diamond, even later steekt hij Rob Halford naar de kroon. Het is exemplarisch voor een cd die een veelvoud aan verschillende invalshoeken bevat.

Af en toe schiet de band te ver door in hun heldenverering. Zo komt het drumritme in 'Lets Make Rock' rechtstreeks uit Accept's 'Balls To The Wall' en is 'No Way' regelrecht afkomstig van het spiekbriefje met Rainbow-nummers. Desondanks laat de cd zich goed beluisteren. 'The Sledge' is een prettige rampetamper, Only For The Night' heeft een melancholische rocksfeer en 'Chosen Twice' is één van de meest meeslepende nummers die ik de laatste paar jaar gehoord heb. Deze cd is boven alles een afwisselende en volwassen metalplaat geworden, door een band die precies weet hoe ze een nummer moet uitvoeren.

Hoewel 'The Book Of Heavy Metal' bij vlagen clichématig klinkt, is de muziek boven alles erg goed uitgevoerd. Daarmee is deze derde Dream Evil-plaat het beste product wat de topmuzikanten totnogtoe hebben uitgebracht. Dit metalboek heeft de potentie om over een paar jaar gezien te worden als essentiële literatuur.