Crematory - Revolution

Crematory - Revolution

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Vera : Niet alleen in hun thuisland Duitsland, ook bij ons genoot Crematory in de jaren negentig een stevige reputatie als gothic metal band. Een klassieker als 'Tears Of Time' overbrugde de kloof tussen death metal en het lichtere gothic genre en de albums die de groep daarna uitbracht waren allen grote successen. Tot er in 2001 na een wervelende finale met de release van 'Remind' op cd en dvd plots een einde kwam aan het bestaan van de groep. Het blijkt toch niet zo simpel te zijn om het rockleven te vergeten, want een jaar geleden al gingen er geruchten dat Crematory terug bij elkaar zou komen en in mei 2004 is daar plots 'Revolution'. Als tastbaar bewijs van Crematory's wederopstanding.

Het betaamt een grote groep om het doek terug open te laten gaan op de tonen van opener 'Resurrection'. Het is majestueuze sfeermuziek die een bepaalde verwachting schept, mede door de opstijgende synthesizerklanken. Er komt langzaam vaart in. Dan breekt de revolutie los. Nu metal riffs, flink aangezette elektronica en een death metal grunt. Ik ben meteen wakker met 'Wake Up', juist ja. Maar ook een beetje verontrust. Is dit Crematory? Wat is dit geworden? Maar zo vlug geef ik het niet op. Meerdere draaibeurten graaf ik in de diepere beweegredenen en dan blijkt dit een groeiplaatje te zijn dat verduiveld knap in elkaar steekt.

Want als je de cd een vijftal keer intensief beluisterd, ga je houden van het speelse melodietje dat zich verschanst achter denderende riffs en zware grunt in 'Greed'. En bovendien kent bijna elk nummer wel een catchy refrein dat je lekker kunt meebrullen, dat zijn ze dus ook niet verleerd. Goed, men flirt een beetje te openlijk met Bay Area thrash riffs en even gaat het helemaal mis ('Open Your Eyes' zal zelfs aanslaan bij de gabber van hiernaast en dat kan toch niet de bedoeling wezen), maar verder is Crematory tussen al die nieuwe speeltjes uit de electro zaak erin geslaagd een kern van zichzelf te bewaren. Een groep die tienmaal dezelfde plaat maakt, daar zit niemand immers op te wachten.

Ze houden de traditie in ere om ook Duitstalige nummers te zingen. Ditmaal is dat 'Tick Tack' en niet alleen daardoor lijkt het wat op Rammstein. De geknipte single om ook een clip van te maken is inderdaad 'Revolution'. Toetsen en raggende gitaren laten de boel lekker swingen terwijl grunt en heldere zang elkaar afwisselen. Bovendien heeft dit nog net iets charmants rebels in zich. 'Angel Of Fate' en 'Red Sky' zijn dan weer heel herkenbaar door hun pakkende refreinen. Om dit alles zachtjes te laten verteren, serveert Crematory een heuse tranentrekker als afsluiter. Op de cd vinden we als toemaatje ook nog de video clip van 'Revolution'. Welcome back Crematory!