Evergrey - In Search Of Truth

Evergrey - In Search Of Truth

Label : Inside Out | Archiveer onder

Jack The Jester : Je hebt echt van die platen waarbij je uit je fauteuil dondert, en dit juweeltje van Evergrey is het bewijs. Is het metal?......nee, is het Prog?.....nee, het is een combinatie van allebei. Allereerst is het een conceptplaat met een ongebruikelijk thema. De hoofdpersoon is ontvoerd geweest door buitenaardse wezens en hij probeert er nu achter te komen wat ze met hem gedaan hebben en of dat gevolgen heeft voor hemzelf. Het eerste gedeelte van dit uit 9 songs tellende thema is bombastisch, orkestraal en heavy. Het tweede gedeelte is meer symfonischer, introverter en gevoeliger. Prachtig samenspel tussen de diverse instrumenten waarbij er een grote rol is weggelegd voor toetsenist Sven Karlsson en de gitaristen Henrik Danhage en Thomas Englund (tevens zanger). Luister eens naar "The Encounter" waarbij 'heavy' samengevoegd wordt met orkestrale partijen en een gevoeligheid in de zang die aangeeft dat ze gekomen zijn om hem te halen (zelfs ik word bang, slaap alleen nog maar met het licht aan, en ter bescherming heb ik 2 vrouwelijke bodyguards naast me liggen). Na de nodige bandleden wisselingen sinds hun vorige plaat verscheen (alleen zanger Thomas Englund & drummer Patrick Carlsson waren nog over) hoop ik wel dat dit de definitieve line-up is en er wat meer rust in de gelederen is gekomen, want alles staat als een huis. Ook bassist Michael Hakansson weet hoe je strak aan de snaren moet plukken. Wederom hebben ze gebruik gemaakt van live koorwerk (net als op 'Solitude, Dominance, Tragedy') die je terug kunt horen in 'Rulers of the mind' & 'Dark Waters'. Dikke vinger in de pap heeft ontdekker, promotor en persoonlijke vriend, Andy LaRocque (gitarist van King Diamond) als producer, en hij doet dat met veel gevoel voor subtiliteit en dramatiek. Recenseren van zo'n plaat is enorm moeilijk, omdat muziek bedoeld is om een bepaalde emotie op te roepen, en daardoor kan je je objectiviteit kwijtraken. Maar ik durf rustig te beweren (nu ik nog net objectief ben): "Wat een top plaat".