Freedom Call - Live Invasion

Freedom Call - Live Invasion

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Hoe vrolijk kan vrolijk zijn? Die vraag tracht Freedom Call al sinds 1999 te beantwoorden. Niet zonder succes. Met hun drie albums met uitstekend gespeelde muziek dreigen ze die twee andere koningen van de happy metal - Helloween en Gamma Ray - krachtig van hun gedeelde voetstuk te stoten. 'Live Invasion' is een registratie van twee optredens die de groep in 2002 gaf op de tour met Blind Guardian.

Het eerste wat opvalt is dat Freedom Call ook zonder uitbundige producties er prima in slaagt om hun positieve boodschap weet uit te brengen. De koorzang die de albums zo kenmerkt, wordt nu gedeeld door alle vier de bandleden. Toch klinkt het onmiskenbaar Freedom Call: uitbundig, meeslepend en trots. De dertien (inclusief intro) songs geven een prima dwarsdoorsnede van de drie volledige langspelers die de band uitbracht. Van het oude 'Tears Of Taragon' tot het recentere 'We Are One' naar de livekrakers 'Warriors' en 'Land Of The Light' van de laatste plaat 'Eternity'.

De tweede cd is wellicht net zo interessant: de 'Tears Of Taragon' die eind 1999 voor het eerst uitkwam in Frankrijk en in 2001 in Japan. De platenmaatschappij die Freedom Call in de rest van de wereld promoot, zag echter geen heil in de release. Dat terwijl op het plaatje drie uitstekende nieuwe nummers, een verassende cover 'Dancing With Tears In My Eyes' (Ultravox) en een langere versie van 'Kingdom Come' (met voice-over van Saxon's Biff) staan. De ep wordt aangevuld met de covers 'Hiroshima' en 'Dr. Stein'.

Al met al een uitstekende release die wordt gekenmerkt door de kwaliteit van de eerste cd en de gulheid van de tweede. Freedom Call is n van de beste power metalbands van het moment en deze cd bevestigt dat. Ultiem geschikt voor in de auto op weg naar Wacken!