Baleful Abyss - Death Propaganda

Baleful Abyss - Death Propaganda

Label : MDD Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : `Death Propaganda` is het debuutalbum van Baleful Abyss uit de Duitse deelstaat Baden-Wurttemberg. De band is echter een voortzetting van de band Zombieslut, waarmee deze vier heren in de afgelopen jaren reeds twee volledige albums en een EP uitbrachten. Men vond de bandnaam niet meer passen bij de nieuw ingeslagen weg en zo werd de band omgedoopt tot Baleful Abyss. Wanneer we een blik werpen op de line-up van Baleful Abyss valt op dat er een oude bekende bij de band speelt. Bassist Joe Azazel speelde begin jaren negentig namelijk in Pyogenesis. Dus alhoewel `Death Propaganda` het debuut album van deze band is, zijn de mannen van Baleful Abyss absoluut geen groentjes meer.

Muzikaal is er op `Death Propaganda` niet veel veranderd ten opzichte van Zombieslut, de vorige incarnatie van dit Baleful Abyss. De band speelt groovende en doomlastige old school death metal. Op `Death Propaganda` presenteert Baleful Abyss elf nieuwe songs plus een intro met een totale speelduur van drie kwartier. Het geheel werd in eigen beheer opgenomen in de oefenruimte en vervolgens gemastered door Tim Eiermann (Pyogenesis, GUT). De band kan echter niet overtuigen op `Death Propaganda`. De old school death metal van Baleful Abyss klinkt eentonig en saai en er zit totaal geen scherpe rand aan deze nummers, er valt dus bizar weinig te beleven aan deze release. Gewoon weer een middelmatige old school death metal release gespeend van ieder stukje originaliteit waar niemand echt op zit te wachten. Ik ga gauw weer verder met de nieuwe Memoriam, die hebben het in ieder geval beter begrepen.