Glare Of The Sun - Theia

Glare Of The Sun - Theia

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : `Theia` is een album dat klopt als een bus! De opvolger van debuutplaat `Soil` laat zich door de band liever niet onder 1 noemer samenvatten, en gegeven, er zijn meerdere stijlen te bekennen in dit sonische landschap, maar als iemand die doom metal als favoriet genre heeft kan ik niet anders zeggen dat ik hier heel blij van wordt. Dat lijkt wellicht een paradox, want de droevigheid druipt van dit epos af.

Glare Of The Sun raakt een wijd spectrum van het genre aan en weet op een kenmerkende manier hard en zacht te combineren tot iets dat heel natuurlijk in elkaar steekt. Niet op een manier dat ze het in de blender stoppen en gaan malen, maar op een manier dat de twee zo dicht bij elkaar liggen dat je bijna geen verschil meer merkt. De band wisselt trage, diepe, zielslopende strofes af met dubbele, disharmonieuze en traantrekkende gitaren. Soms met een rustige achtergrond, maar vaak voorzien van een stevige ritmesectie. Het ijskoude solowerk slaagt er vervolgens in te knagen aan het hart van de luisteraar. In een aantal van de nummers wordt er opgebouwd naar een duister, grimmig crescendo, waar verschillende lagen langzaam over elkaar heen worden geweven en elke seconde een kleine, intense explosie van luistergenot is. Ook de zang mag genoemd worden, daar deze het hele album door op verschillende manieren wordt gebruikt zodat uiteenlopende stemmingen overgebracht worden.

Voor wie de mythe van de Peaceville Three kent: Glare Of The Sun geeft met `Theia` onbewust een geweldige samenvatting van het oeuvre dat die drie bands door de decennia heen (het voelt als eeuwen) ontwikkelt hebben. Het is niet hetzelfde maar als je het luistert valt het niet te ontkennen dat het er iets van weg heeft. Met vooral veel fijne mineur, en een tikkeltje progressief, laat deze band een frisse wind waaien door de schemerige doch kleurrijke krochten van het doom genre.