Turilli/Lione Rhapsody - Zero Gravity (Rebirth And Evolution)

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : De teerling is geworpen, de cirkel is compleet. Na bijna tien jaar aan splits, spin-off bands en herenigingen zijn oorspronkelijke Rhapsody gitarist Luca Turilli en Rhapsody zanger Fabio Lione weer bij elkaar. In een interview ten tijde van de herenigingstour gaf Turilli nog aan of hij wel wilde doorgaan met Rhapsody, en dat hij zich eigenlijk meer wilde focussen op productiewerk en componeren. Het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan, want niet lang na deze tour werd een nieuw verbond onder de naam Turilli/Lione Rhapsody aangekondigd. Niet alleen Luca en Fabio zijn van de partij, ook de rest van de band bestaat uit Rhapsody oudgedienden. Voormalig gitarist Dominique Leurquin, voormalig drummer Alex Horzwarth en voormalig bassist Patrice Guers maken de line-up compleet, en de toetsen worden gespeeld door Luca zelf. Het enthousiasme was zo groot dat er concerten werden aangekondigd tot zelfs in op het Australische continent, waar Rhapsody nooit eerder voet aan de grond had gezet. Alle voortekenen gunstig dus, hoe zit dat met de muziek? Scroll voor het antwoord anders voor de gein eerst even door naar de score.

Met het oprichten van een nieuwe variant van Rhapsody hebben de heren zich vrij gevoeld om verder dan hun traditionele medieval fantasy thema`s te kijken. Met titels als `Decoding The Multiverse`, `Zero Gravity` en `Multidimensional`, gecombineerd met het prachtige artwork waarop een vrouw uit een DNA helix lijkt te ontstaan doet dit album juist heel erg sci-fi aan. Al vanaf de eerste pianotonen van `Phoenix Rising` is het duidelijk dat deze Rhapsody niet zomaar een recycling is van het oude werk. Dit is een delicate mix tussen die klassieke Rhapdody tonen, het nog grootsere van `Prometheus` van Luca Turili`s Rhapsody en het vrijere van Turilli`s solowerk. Op `Phoenix Rising` wordt Luca`s nieuwe hobby, teksten over kwantum en wiskunde koppelen aan historische gebeurtenissen of legendes, prachtig uitgestald. zoals we gewend zijn is de geluidskwaliteit subliem. Dit is geen album om te luisteren door je oortelefoontjes van de Action! Let alleen maar op de prachtige pre-solo waarin elektronische muziek wordt ondersteund door piano en akoestische gitaar, schitterend! `D.N.A. (Demon and Angel)` is naast een leuke woordspeling een prachtig veelgelaagd stuk muziek wat ook weer sterk aan het werk op `Prometheus` doet denken. Titelsong `Zero Gravity` begint met vrouwelijke vocalisaties met daarna de gevoelige zang van Fabio op een muur van orkestratie, erg sterke link met het zwaar geniale `Infinite]http://www.lordsofmetal.nl/nl/reviews/view/id/7571]InfiniteWonders Of Creation[/url]` van Turilli`s solocarrière.

`Fast Radio Burst` begint met de beroemde woorden `Man must explore` die Dave Scott sprak toen hij voet op de maan zette. Hier maakt Fabio weer eens duidelijk wat een geweldig veelzijdige zanger hij eigenlijk is. Operatische zang, grunten, fry screams, hij kan het allemaal! Met `Decoding The Universe` komt de compositie wat dichter in de buurt van het aloude Rhapsody geluid, ook de gitaar vs. keyboard solo is een schot in de roos. Na het instrumentale `Origins` neemt het zwaar orkestrale `Multidimensional` het over. `Amata Immortale` is een ballad met een ontzettend knap piano intro, en zoals het een Rhapsody ballad betaamd is de tekst Italiaans. De traditionele rock instrumentatie is in dit nummer weg, het is puur orkest wat de klok slaat. `I Am` is met ruim zeven minuten het langste muziekstuk. Ook hier weer wat meer traditionele Rhapsody elementen uit vooral de `From Chaos To Eternity` periode, maar ook is hier het bredere spectrum aan mogelijkheden waar de heren uit putten evident. `Arcanum (Da Vinci`s Enigma)` sluit het album af, zonder meer het meest eigenzinnige stuk op het album, waarmee het meer naar `Prometheus` trekt.

Deze nieuwe Rhapsody bouwt duidelijk vooral voort op waar `Prometheus` is opgehouden, maar leent ook elementen vanuit de oude Rhapsody en Luca`s solowerk en daar worden ook weer compleet nieuwe elementen aan toegevoegd. Dit maakt `Zero Gravity (Rebirth And Evolution)` misschien wel de meest afwisselende plaat die we ooit van een Rhapsody met welke leden dan ook hebben gehoord. De nostalgisten zullen misschien treuren om het vertrek uit de medieval fantasy hoek, maar dat is een ieder voor zich. In mijn recensie van `The Eighth Mountain` gaf ik ook aan dat het misschien beter was je verwachtingen van een naam als Rhapsody los te laten, hetzelfde geldt misschien wel voor dit album.

Maar verdomme, wat een gigantisch en fantastisch meesterwerk is dit album geworden zeg! Dit is hoe cinematische power metal hoort te klinken! Wel of geen draken, epic quests en gifgroene zwaarden, dit is muziek van de bovenste plank. Iedere noot op dit album is raak en komt door de piekfijne productie kraakhelder naar voren. Ondanks de speeltijd van bijna een uur en vrij lange nummers zit ik non-stop op het puntje van mijn stoel en dat is toch wel een hele prestatie gezien het enorme aanbod van muziek vandaag de dag. Dus ga als de gesmeerde holy thunderforce die plaat kopen!