Janet Gardner - Your Place In The Sun

Janet Gardner - Your Place In The Sun

Label : Pavement | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : In de nazomer van 2017 bracht Vixen-zangeres Janet Gardner haar eerste solo-album op de markt, die ze samen met haar nieuwe liefde Justin James in elkaar gesleuteld had. Trouwe Vixen-fans zullen bij het aanhoren van de tien nummers die er op dat album te vinden waren wel even hun wenkbrauwen gefronst hebben want van de melodieuze hardrock die Janet met Vixen maakte was niet zoveel terug te vinden. Het materiaal op `Janet Gardner` was namelijk een stuk agressiever en er waren zelfs industriele metal elementen terug te vinden. Toch waren de reacties op dit solo-debuut voornamelijk positief en dat heeft er toe geleid dat Janet besloten heeft om Vixen voorgoed te gaan verlaten en zich, samen met manlief Justin James, te focussen op haar solo-loopbaan. Een tweetal jaar na de eerste plaat is dan nu opvolger `Your Place In The Sun` verschenen en die laat horen dat het songwriters-duo Gardner-James nog steeds weet hoe ze een goed nummer in elkaar moeten steken.

Op het debuut had men met het erg stevige `Rat Hole` in mijn beleving niet echt het meest ideale openingsnummer gebruikt en gelukkig heeft men daarvan geleerd want titelnummer `Your Place In The Sun` is een veel aangenamer en ook wel wat toegankelijker nummer om een plaat mee te beginnen. Het is een bijzonder fraaie compositie waarop Janet laat horen het zingen nog steeds niet verleerd te zijn. Haar stemgeluid is op haar solo-platen een stuk rauwer dan op de welbekende Vixen-releases en ik moet zeggen dat ik wel hou van dat rauwe randje in haar stem. Over het algemeen zijn de twaalf aanwezige nummers ietwat minder modern dan hetgeen er op het debuut te vinden was en ook dat bevalt me prima. Tracks zoals `Standing`, Kicks Me Back` en `Should Have Known` zijn gewoonweg prima rocknummers, maar eigenlijk is er geen enkel zwak nummer op deze `Your Place In The Sun` te vinden. Beste nummer is voor mij persoonlijk het met country-invloeden doorspekte semi-akoestische `Try`, waarop Janet erg indrukwekkend klinkt en dat je na een paar luisterbeurten gewoonweg niet meer uit de hoofd kunt krijgen.

Voor een groot aantal mensen zal haar afscheid van Vixen een grote teleurstelling zijn en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat aanvankelijk ook wel jammer vond, maar als je hoort wat ze te bieden heeft op haar solo-albums kan ik die beslissing best wel steunen. Verstokte Vixen-aanhangers zullen hier hoogstwaarschijnlijk niet of nauwelijks mee uit de voeten kunnen, maar al diegenen die van lekkere heavy, soms wat moderne metal houden met prima zang moeten beide Janet Gardner solo-albums maar eens uitproberen. Vooral dit tweede album is zeer zeker de moeite waard!