Hate - Auric Gates Of Veles

Hate - Auric Gates Of Veles

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Ondanks dat de Poolse death metal band Hate al tien studio albums op hun naam heeft staan en al sinds 1991 bestaat, is het de band rondom frontman Adam `The First Sinner` Buszko niet bepaald gelukt om uit de schaduw van Behemoth te stappen. Net als Behemoth speelt Hate zwartgeblakerde death metal, gebruiken de heren corpsepaint en liggen beide bands muzikaal niet ver uit elkaar. Het bandgeluid van Hate is best wel Pools, als ik het zo mag beschrijven. Veel Poolse bands waaronder Behemoth, Vader, Decapitated en ook Hate gaan allemaal naar dezelfde Hertz Recording Studio om op te nemen en hebben daardoor allemaal haast dezelfde productie, die overigens zeker niet verkeerd klinkt. Maar typisch is het wel. `

Met `Auric Gates of Veles` presenteert Hate hier hun elfde studio album, dat op 14 juni uit gebracht zal worden door Metal Blade Records. Op het vorige album maakte de band al een lichte koerswijziging door meer atmosferische elementen en invloeden uit de black metal in de death metal te verweven, en op het nieuwe album `Auric Gates of Veles` wordt deze aanpak wederom voortgezet. Duistere en soms angstaanjagende gitaarriffs worden ondersteund door de meesterlijk snelle blastbeats van drummer Paweł Jaroszewicz (ex-Vader, ex-Christ Agony, ex-Lost Soul, Belphegor (live)). Sinds drie albums drumt deze geweldenaar bij Hate en daarmee heeft Buszko absoluut 1 van de betere Poolse death metal drummers in zijn band gehaald. De nummers of `Auric Gates of Veles` bezitten, mede door de black metal invloeden, een onheilspellend karakter en qua thematiek trekt Hate op dit album dezelfde lijn door die zij op het vorige album inzetten en wordt er verder ingegaan op Slavische mystiek en mythologie.

Al met al is `Auric Gates of Veles` een sterk album geworden met overtuigende death metal songs voorzien van aansprekende death metal riffs, inspirerend drumwerk en een heerlijk duister karakter. Zo groot als Behemoth zal Hate niet gaan worden, maar vlak deze band niet uit zou ik zeggen. `Auric Gates of Veles` is een absolute aanrader!