Frijgard - Chapter Zero

Frijgard - Chapter Zero

Label : Art Gates Records | Archiveer onder black metal

Ramon : De Zwitserse melodieuze Pagan black metal band Frijgard werd in 2009 opgericht en bracht in die tien jaar tijd drie albums uit, maar geen daarvan heeft ons ooit eerder bereikt. De releasedatum van deze plaat zal 14 juni 2019 zijn, en hij wordt uitgebracht onder Art Gates Records. Het album werd opgenomen in Iguano Studios,

Frijgard laat met dit album zien een band te zijn die prima in staat is meerdere lagen en stijlen door elkaar te verweven, zonder dat het fragmentarisch of dwangmatig overkomt. De band speelt soepel en strak en laat naast hun kernidentiteit moeiteloos de ruimte aan wat meer traditionele heavy metal. Voor een band die zich in de black hoek ophoudt is het misschien wel iets te glad, waar fans van het genre vaak toch de voorkeur aan maniakaal geven, maar persoonlijk vind ik het wel een verrijking.

Waar ik echt minder over te spreken ben is de zang. De krakende krijs houdt in de verte verband met die van Abbath, maar mag zich lang niet zo onderscheidend noemen. Ook de vocale variaties vind ik net heel prettig. De muziek als geheel is als gezegd prima verzorgd, en je kan je er zo maar een paar luisterbeurten prima mee vermaken. Op sensationele wijze de Europese festivals veroveren gaan ze echter niet doen met dit werk, maar vertrouw me maar als ik zeg dat de schijf de moeite van het ontdekken evengoed zeker wel waard is. De kanttekeningen die ik evenwel plaats zijn dan ook persoonlijk van aard en zeggen niets over de beleving die iemand anders bij de band kan hebben.