Dreamslave - Rest In Phantasy

Dreamslave - Rest In Phantasy

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Een release van Massacre Records maakt mij meestal wel vrolijk. Zo niet deze keer nu ik het debuut van het Franse Dreamslave voorgeschoteld krijg. `Rest In Phantasy` is de titel van het album en het is een verzameling van een klein uurtje muziek die het stilistische midden aanhoudt tussen Nightwish en Amaranthe, en daarbij zonder de kwaliteit van beide voorbeelden ook maar enigszins te benaderen.

Na het intro is het `The Dark Crusade` wat het album opent en hoewel dit muzikaal nog iets weg heeft van Rhapsody is alle plezier eruit zodra Elegy Emma haar mond open trekt. Het moet wat operatisch overkomen als Tarja Turunen, maar deze dame mist elke kracht in haar stem. Dat wreekt zich pas echt op het volgende `Masquerade`, waarin ze een lichtere klankkleur gebruiken en ze vervolgens de titel van het nummer niet weet toe te passen op haar eigen vocale imcompetentie. In plaats van te klinken als een klok, zit ze met de precisie van een Zwitsers uurwerk elke vijf seconden pijnlijk naast de noot. De vocalen van Emma worden aangevuld met wat grunts van toetsenist Peter Gothilainen, maar ook die zijn niet bepaald van enorm niveau. Op dit nummer komt wel het elektronische van Amaranthe veel duidelijker naar voren. Dat kan de fans van die band wellicht bekoren, maar dan kan je toch echt beter naar een variant met zuivere zang luisteren. De rest van het album is een afwisseling tussen die wat meer symfonische muziek en de elektronischere nummers.

Niet bepaald origineel doch kwalitatief redelijk solide, maar allen ontsierd door de echt heel zwakke vocalen. Een beetje in de trend van tegenwoordig staat er ook nog een piratenliedje op met `Pirate`s Anthem`, en tip: luister er vooral niet naar. Een paar zanglessen voor deze dame zouden de kwaliteit van deze band behoorlijk ten goede komen voor ze een tweede album moeten gaan proberen.