Warmrain - Back Above The Clouds

Warmrain - Back Above The Clouds

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Nee, niet Warm Rain maar Warmrain, dat is de naam van deze Engelse band. Vreemd, maar gelukkig hebben aparte bandnamen geen invloed op de kwaliteit van de muziek. Het Britse kwartet bracht in 2011 de EP `Absent Friends` uit, echter leek de band daarna vrijwel direct te zijn verdwenen. Het blijkt achteraf dat de mannen rustig hebben gewerkt aan het schrijven van liedjes voor het debuutalbum `Back Above The Clouds` die in juni het daglicht zal zien schijnen, en na acht jaar schrijven mag ik toch wel hopen dat ze tevreden zijn over het materiaal. De band noemt artiesten als Steven Wilson, Pink Floyd, en Anathema als bronnen van inspiratie, en met gastmuzikanten Craig Blundell (drums, Steven Wilson) en John Mitchell (gitaar, Arena) heeft de band in ieder geval mijn interesse gewekt.

Ik snap wel dat de band acht jaar heeft gewerkt aan dit album, de speeltijd is namelijk ruim negentig minuten lang! Opvallend is dan ook dat er is gekozen om ook nog een cover op het album te zetten in de vorm van `Here Comes The Rain Again` (Eurythmics), aangezien het album al zo lang is. De muziek is over het algemeen erg rustig met uitgestrekte stukken die sterk doen denken aan Pink Floyd, zo zijn er maar liefst zeven tracks die langer duren dan zeven minuten. Hier moet je dus wel van houden en voor in de stemming zijn anders gaat het je snel vervelen. Als je hier echter wel van houdt dan is er veel leuks te vinden op `Back Above The Clouds`. Met hoofdtelefoon op en gesloten ogen luistert deze muziek erg fijn weg, je raakt er helemaal ontspannen van.

Het is duidelijk dat de kwaliteit van het product belangrijk was voor de band, de muziek klinkt dan ook alsof er met veel zorg aan is gewerkt. Vooral de gitaren van Matthew Lerwill weten veel indruk te maken. Het is niet noodzakelijkerwijs heel technisch, dat zou bij deze muziek ook niet goed passen, maar er is met gevoel gespeeld en dat is te horen. Ook de zang van Leon Russell past erg goed bij de muziek. Hij is geen zanger met veel bereik maar zijn rustige zang doet eigenlijk precies wat het moet doen voor de liedjes. De basgitaren van Simon Bradshaw en de drums van Steve Beatty zorgen voor een solide ritmesectie.

Ook interessant is dat de teksten van het album zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar aangepast om het toegankelijk te maken voor iedereen. Het verhaal gaat over iemand die een hartbrekend verlies lijd en daarmee leert te leven en er sterker van wordt, de persoon in kwestie schrijft daarbij elke avond in diens dagboek. De teksten op het album bestaan dus volledig uit de geschreven stukken van het dagboek. Een interessant concept, ik zou dan ook aanbevelen om de teksten mee te lezen bij het luisteren van de muziek, wat bij mij helaas onmogelijk was gezien ik de teksten niet heb gekregen.

Warmrain mag trots zijn op haar debuutalbum, het is absoluut een bovengemiddeld product en krijgt dus ook een verdiende goede score. Toch kan het zijn dat je na het lezen van de bovenstaande tekst een nog hogere score had verwacht, want echt veel kritiek had ik natuurlijk niet. Toch is die er wel, en ik kan me voorstellen dat meer mensen dit zo zullen aanvoelen: omdat de muziek traag en weinig dynamisch is maar wel erg lang duurt heb ik er halverwege wel even genoeg van Ik bedoel, negentig minuten is gewoon te lang zonder een echt waarneembare spanningsboog. Voor de hardcore liefhebbers van dit soort muziek is dat wellicht een ander verhaal, maar voor alle anderen geld dat `Back Above The Clouds` zeker een aanrader is, mits gedoseerd gedraaid.