Starbynary - Divina Commedia (Purgatorio)

Label : Art Gates Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Iets meer dan een jaar geleden ontving ik van het Italiaanse band Starbynary de CD `Divina Commedia (Inferno)`, het eerste deel van de band zijn muzikale vertaling van Dante`s bekende gedicht `De Goddelijke Komedie`. Mijn review van dat album eindigde met de tekst Gezien `Inferno` slechts het eerste deel van `De Goddelijke Komedie` is hoop ik niet dat de band in deze formatie besluit om ook `Purgatorio` en/of `Paradiso` uit te brengen. Helaas heeft de band mijn advies niet gevolgd en zodoende kreeg ik Starbynary`s nieuwe album `Divina Commedia (Purgatorio)` toegestuurd. Natuurlijk moet ik de band een nieuwe kans geven met dit album, wellicht hebben ze kunnen werken aan de puntjes waar ik wat moeite mee had, zoals de zang van Joe Caggianelli, de niet bijzondere composities, en de matige productie. Wie weet kan de band mij deze keer verrassen?

Hoewel ik redelijk bekend was met het `Inferno` gedeelte van `De Goddelijke Komedie`, mede dankzij het fantastische `Dante`s Inferno` van Iced Earth, is `Purgatory` voor mij een stuk minder bekend. Hierdoor is het wat lastiger om te beoordelen of de teksten goed passen bij de muziek, waar ik bij het vorige album veel moeite mee had. Het verstaan van de teksten is helaas geen optie gezien Caggianelli`s accent het onmogelijk maakt om er veel van te begrijpen. In positieve zin valt op dat de productie beter is dan het vorige werk, de keyboards zijn meer op de voorgrond en lijkt alles wat meer gebalanceerd te zijn. Ook de zang van Caggianelli lijkt fractioneel te zijn verbeterd, echter heeft de man nog steeds geen fijne stem om naar te luisteren en vind ik zijn zanglijnen vrij matig. De rest van de band presteert een stuk beter. Zo zijn de drums en basgitaar hartstikke strak, en weten de gitaren en keyboards regelmatig een vlotte solo te spelen. Helaas veranderd dat niet dat de composities niet bijzonder zijn, zeker als je het gaat vergelijken met de beter bands uit het genre (bijvoorbeeld Symphony X of DGM). Opvallend genoeg ligt het tempo van dit album vrij laag, zeker als je in acht neemt dat het een power prog metal band is, hierdoor wordt het al snel saai en eentonig.

Helaas heeft de band mij dus niet weten te overtuigen. Sterker nog, het vorige album had nog wat pit maar dit album is eigenlijk ronduit saai en mist het liedjes met een hoger tempo. Na `Divina Commedia (Inferno)` en `Divina Commedia (Purgatorio)` te hebben gehoord heb ik er weinig vertrouwen in dat `Divina Commedia (Paradiso)`, die er ongetwijfeld aankomt, veel beter gaat worden. Of is het drie keer scheepsrecht? Ik ben bang dat ik daar in de aankomende twee jaar wel achter ga komen. `Divina Commedia (Purgatorio)` verdwijnt bij mij in ieder geval diep in het archief.