Despyre - Rise Up

Despyre - Rise Up

Label : Pavement | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Despyre is een band uit Long Island die bestaat uit vijf doorgewinterde muzikanten die allemaal hun roots hebben in de heavy metal uit New York. Hun eerste full-length `Rise Up` is naar eigen zeggen verankerd in de tradittionele heavy metal maar heeft een moderne twist. Als de eerste track `Liberate` begint te spelen komt er eigenlijk een andere New Yorkse band in me op, namelijk Biohazard. Het politie sirene intro, de explosies en de dreigende riff die start, het had zo op een Biohazard album kunnen staan Zanger Rob Malvagno heeft ook wel wat weg van Evan Seinfeld en de New Yorkse link is er natuurlijk ook.

En alhoewel de vergelijking met Biohazard nog wel een paar keer gemaakt kan worden heeft de band ook nog wel wat andere invloeden in hun muziek gestopt. Het Anthrax ten tijde van John Bush is ook nooit ver weg getuige de songs `Complicated` en `Hell Freezes Over`. Tel daarbij nog wat Five Finger Deathpunch en Iron Maiden bij op en je komt een aardig eind in de buurt van het geluid van deze New Yorkers. Een labeltje plakken op Despyre is dan ook lastig. Te midtempo voor een thrash band, te hoekig voor traditionele heavy metal en te melodieus om het hardcore te noemen. Laten we het vooral een verschrikkelijke goed album noemen dit `Rise Up`. Mij heeft de band overtuigd, nu de rest van de wereld nog. Beetje vreemde eend in de bijt is alleen de afsluitende ballad `Blue Sky (Reborn)` waar plots een zangeres in opduikt die niet bij naam genoemd wordt. Het origineel van dit nummer vind je op de EP Irritation die in 2017 werd uitgebracht en die is meer in lijn met de rest van dit nieuwe album.