The Lord Weird Slough Feg - New Organon

The Lord Weird Slough Feg - New Organon

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Het eerste dat mij opvalt is dat dit Amerikaanse viertal de oorspronkelijke bandnaam weer in ere hersteld heeft. Ooit begon de band als The Lord Weird Slough Feg en toen zij na vier albums tekenden bij het Italiaanse Cruz del Sur Music werd de naam ingekort tot Slough Feg. De band werd wederom vier albums later ingelijfd door Metal Blade dat in 2014 het negende album `Digital Resistance` uitbracht. Het viertal uit San Francisco is nu weer herenigd met Cruz Del Sur. Toeval of niet; de oorspronkelijke naam is weer terug. Overigens werd het titelnummer van dit tiende album in 2018 al als single uitgebracht.

De mannen rond zanger/gitarist Mike Scalzi hebben de tijd genomen en schijnbaar hebben ze een lang schrijfproces doorgemaakt waarbij veel ideeën in de prullenbak zijn beland. Met de tien songs op `New Organon` zijn ze dus wel tevreden en ik kan me ook niet voorstellen dat liefhebbers af zullen knappen. In feite is er nog steeds niets gewijzigd in de muzikale aanpak. Je hoort nog steeds gave heavy metal met een dikke knipoog naar de Keltisch klinkende melodielijnen uit de Thin Lizzy-school. Het gitaarwerk van Scalzi en Angelo Tringali is tot in de puntjes verzorgd. Nieuwe drummer Jeff Griffin past perfect binnen de stijl en de karakteristieke zang van Scalzi maakt het helemaal af. Overigens neemt bassist en oudgediende Adrian Maestas op het nummer `Uncanny` de zang voor zijn rekening.

Wat verder opvalt, is de vrij droge, klassiek klinkende productie van het album. Dit past overigens perfect bij de stijl van de band die hun voornaamste invloeden toch bij bands uit de jaren 70 zoekt. Fans kunnen zonder nadenken toeslaan en The Lord Weird Slough Feg toont aan dat zij nog steeds een unieke verschijning in de metalwereld zijn.