KAT - Without Looking Back

KAT - Without Looking Back

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Dennis : De geschiedenis van KAT gaat terug naar 1979 toen de toen 15 jarige gitarist Piotr Luczyk 1 van de eerste hardrock bands van Polen formeerde. Aangezien de toenmalige leden nog geen instrument konden spelen duurde het echter nog tot 1986 tot het debuutalbum `Metal And Hell` het daglicht zag. De heavy en speed metal van de begindagen evolueerde in de loop der jaren tot black en thrash metal, maar inmiddels speelt de band rondom Luczyk weer gewoon onvervalste heavy metal. In thuisland Polen heeft KAT een aardige cultstatus weten op te bouwen. Zo toerde de band eind jaren tachtig met Metallica, Helloween en Overkill door Polen en speelde in het voorprogramma van Iron Maiden en Motorhead. Eind jaren negentig verscheen er nog een tribute aan KAT middels de CD `Czarne Zastępy: W Hołdzie KAT` waarop een vijftiental Poolse bands waaronder ook Vader en Behemoth een bijdrage leverden. Dat zegt denk ik genoeg over de status van KAT in met name Polen.

Toch moet ik toegeven dat ik met de muziek van KAT niet bekend ben en het nieuwe album `Without Looking Back` voor mij de eerste kennismaking met de muziek van de band is, en daar zal ik vast niet de enige in zijn. Het is nou ook weer niet zo dat KAT de laatste jaren regelmatig nieuwe muziek uitbracht en dat die dan ook goed gepromoot werd. Het laatste album `Acoustic 8 Filmow` dateert van 2014 en was een in Pools ingezongen akoestisch album met de beste ballads van de band door de jaren heen (voor wie ze kende). Het laatste metalen album van de band, getiteld `Mind Cannibals`, kwam veertien jaar geleden uit, maar heeft ook niet echt een onuitwisbare indruk op de metalscene achter gelaten.

Met `Without Looking Back` zijn we inmiddels aanbeland bij het tiende studio album van KAT in veertig jaar tijd. KAT heeft door de jaren heen al een aantal zangers versleten en zo maakt zanger Qbek Weigel op `Without Looking Back` zijn debuut voor KAT. Het nieuwe album bevat tien pakkende heavy metal songs met stevig gitaarwerk en fijne melodieën en het lijkt alsof de tijd bij KAT is stil blijven staan in 1986, want de nummers hebben een heerlijk vintage geluid mee gekregen. Zanger Weigel past wat dat betreft perfect in het plaatje. Zowel stampende heavy metal songs als ook ballade-achtige songs lijken hem op het lijf geschreven. Met een totale speelduur van over de 60 minuten is `Without Looking Back` absoluut geen korte plaat te noemen, maar de band weet met zijn speelse en gevarieerde composities toch gedurende de hele plaat te boeien. Genoeg te beleven dus op `Without Looking Back`. Met tracks als `Medival Fire`, `Flying Fire` en `Let There Be Fire` wakkert gitarist Piotr Luczyk het vuurtje nog maar eens aan en bewijst hij dat het vuur bij KAT nog lang niet gedoofd is.