Carneia - Voices Of The Void

Carneia - Voices Of The Void

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : Het Belgische Carneia brengt met `Voices Of The Void` hun derde full length uit. De band zelf draait al mee sedert 2008 en is destijds ontstaan door een gezamenlijke voorliefde voor Tool en Faith No More. De bekendste naam van het viertal is natuurlijk zanger Jan Coudron die je ook wel kent van zijn andere band King Hiss. Waar King Hiss eerder de stoner rock richting uitgaat, zoekt Carneia het eerder richting postmetal en zelfs grunge. Nu moet ik eerlijk zeggen dat Carneia geen easy listening album gemaakt heeft. Na de eerste luisterbeurt vond ik het maar half en half. Het was pas vanaf een tweede en derde keer dat de nummers langzaam maar zeker greep op je krijgen en je vaststelt hoe krachtig en energiek de nummers klinken.

Opener `The Making Of The Universe` is een leuk rocknummer met heel wat tempowissels en stevig gitaarwerk. Vanaf het tweede nummer `Blood And Candy` laat drummer Joppe zijn toch wel dodelijke vaardigheden op de luisteraar los met een heel dreunend geluid. Het duchtige gitaarspel en de soms ingetogen, soms brullende en gruntende zang van Jan laten het nummer krachtig klinken. Er is zelfs wat keyboard aanwezig met een licht waas van Industrial als gevolg. Op `Black Coffee` zit er flink wat distortion op de gitaren en wordt er duchtig met experimenten gerommeld met de nodige breaks erbij. Enkel het nummer `Shadow Man` valt tussen al dat geweld op door de zachtere maar heel emotionele zangpartijen. Het is eventjes een rustpunt tussen al dat geweld, maar het laat vooral horen wat een veelzijdige zanger ze in de gelederen hebben. Behalve een band in de vorm van hun leven, valt ook de mooie en stevige productie op. Het indrukwekkendste is dan nog dat de band dit album in eigen beheer uitbrengt.